آفتاب
بر اساس نظرسنجی "پیو"؛

آمریکا و ژاپن به هم اعتماد دارند اما نگران چین هستند

آمریکا و ژاپن به هم اعتماد دارند اما نگران چین هستند

هفتاد سال پس از حمله ژاپن به بندر پرل‌ هاربر آمریکا در هاوایی و آغاز جنگ جهانی دوم، حالا آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها به صورت کلی به یکیدگر اعتماد دارند اما نگران اقدامات چین در منطقه آسیا هستند.

هفتاد سال پس از حمله ژاپن به بندر پرل‌ هاربر آمریکا در هاوایی و آغاز جنگ جهانی دوم، حالا آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها به صورت کلی به یکیدگر اعتماد دارند اما نگران اقدامات چین در منطقه آسیا هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در نظرسنجی موسسه "پیو" آمده که دو سوم آمریکایی‌ها معتقدند توکیو به قدر کافی از اقداماتش در جریان جنگ جهانی دوم عذرخواهی کرده یا نیازی به این کار ندارد. اما در عوض چین می‌گوید عذرخواهی توکیو کافی نیست.

این یافته‌ها که از روز سه شنبه توسط این مرکز تحقیقاتی مستقر در آمریکا منتشر شد درست چند هفته پیش از سفر شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به واشنگتن صورت گرفته است؛ وی نخستین نخست وزیر دولت ژاپن است که در نشست مشترک کنگره آمریکا سخنرانی می‌کند.

سخنرانی وی به خاطر اینکه می‌خواهد درباره هفتادمین سالگرد جنگ جهانی دوم سخنانی بگوید به دقت زیرنظر قرار می‌گیرد.

در این نظرسنجی همچنین مشخص شد که هیچ نشانه‌ای از دشمنی و خصومت میان ژاپن و آمریکا و با وجود چهار سال درگیری در جریان جنگ دوم جهانی وجود ندارد.

این اندیشکده در گزارش سالانه خود بر مبنای بررسی نظرات 1000 تن در هر دو کشور اعلام کرد: آمریکا و ژاپن که در جریان جنگ جهانی دوم دشمن بودند و در دهه‌های 80 و 90 میلادی رقبای اقتصادی بزرگ محسوب می‌شوند، به یکدیگر احترام می‌گذارند. 68 درصد آمریکایی‌ها به ژاپنی‌ها اعتماد دارند و 75 درصد ژاپنی‌ها هم به آمریکا اعتماد دارند در حالیکه تنها 30 درصد آمریکایی‌ها و هفت درصد ژاپنی‌ها به چین اعتماد دارند.

در این نظرسنجی آمده است، شش دهم آمریکایی‌ها معتقدند که رشد اقدامات نظامی و اقتصادی چین روابط میان توکیو و واشنگتن را بسیار مهم می‌کند. همچنین اکثر آمریکایی‌ها به ویژه جوانان این کشور فکر می‌کنند که داشتن روابط قوی اقتصادی با چین و ژاپن بسیار مهم است و به ویژه اینکه قدرت اقتصادی ژاپن تقریبا ثابت مانده است.

در این نظرسنجی از موسسه پیو، تنها 11 درصد از آمریکایی‌ها دیدگاه خوبی نسبت به نخست وزیر کنونی ژاپن دارند و 73 درصد هم اعلام کردند که تاکنون نام وی را نشنیده‌اند.

درباره بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، همچنان اختلاف نظر عمیقی میان آمریکایی‌ها وجود دارد، در نظرسنجی اخیر 56 درصد آمریکایی‌ها گفتند که استفاده از بمب اتمی برای پایان جنگ دوم جهانی ضرورت داشته اما 34 درصد خلاف این را اعلام کردند. همچنین 14 درصد از ژاپنی‌ها اعلام کردند که این بمباران توجیه پذیر بود اما 79 درصد خلاف این را گفتند.

با وجود اختلاف‌نظرهای زیاد در توجیه بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، تعداد کمی از آمریکایی‌ها و ژاپنی‌ها معتقدند که ژاپن باید به خاطر اقداماتش در جریان جنگ دوم جهانی عذرخواهی کند. 61 درصد آمریکایی‌ها می‌گویند عذرخواهی ژاپن کافی بوده یا اصلا نیازی به این کار نیست در حالیکه 29 درصد می‌گویند ژاپن به خاطر این اقدامات به صورت کافی عذرخواهی نکرده است.

انتهای پیام

کد N783811

وبگردی