آفتاب
ابوطالبی خبر داد:

همکاریهای ۳جانبه ایرانی ـ ترکی ـ عربی در خصوص امنیت و ثبات یمن

همکاریهای ۳جانبه ایرانی ـ ترکی ـ عربی در خصوص امنیت و ثبات یمن

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری از شکل گرفتن همکاری های سه جانبه ایرانی ـ ترکی ـ عربی خبر داد و آن را تامین کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت و ثبات یمن دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،  حمید ابوطالبی در صحفه شخصی خود در توئیتر نوشت: به دنبال سفرروزگذشته ولیعهدعربستان به ترکیه ومذاکرات به عمل آمده، در دیدار روسای جمهورایران وترکیه امنیت منطقه وموضوع یمن شکل ویژه ای داشت

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه در این دیدار طرفین برآتش بس وتوقف سریع حملات وجنگ،مذاکرات یمنی-یمنی، وآغاز گفتگوهادرکشورثالث بیطرف توافق کردند به سفر اردوغان به تهران اشاره کرده و می نویسد: نقش تعیین کننده ایران درثبات وامنیت منطقه وکارکرد دیپلماتیک ونفوذکشورمان درموضوعات منطقه ای موردتاکیدطرف ترک بود. به نظرمی رسدازاین گفتگوها،همکاری های سه جانبه ایرانی-ترکی-عربی شکل گرفته وتامین کننده منافع مسلمانان منطقه بویژه امنیت وثبات یمن باشد.

بنابراین گزارش رییس جمهوری کشورمان روز سه شنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان با تأکید بر اینکه ایجاد ثبات و مقابله با ناامنی در منطقه نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است، گفت: ایران و ترکیه باید تلاش‌های خود را در جهت استقرار صلح و امنیت در منطقه مضاعف کنند.

حسن روحانی در دومین جلسه شورای راهبردی همکاریهای تهران – آنکارا با اشاره به مذاکرات خود با رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهوری ترکیه و اشتراک نظر دو کشور در خصوص بسیاری از مسایل منطقه ای افزود: تهران و آنکارا معتقدند باید جنگ و حملات نظامی در یمن متوقف شود و زمینه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن فراهم گردد.

رییس جمهوری تصریح کرد:راه‌ حل صلح‌آمیز برای مسأله یمن مذاکره یمنی – یمنی است و باید همه گروه‌های حاضر در این کشور در پای میز مذاکره در کشوری بی‌طرف گردهم آیند تا دولتی فراگیر متشکل از همه احزاب و طوایف ایجاد شود.

در این دیدار رئیس جمهوری ترکیه نیز با اشاره به مسایل منطقه خاورمیانه از جمله یمن اظهار کرد: کشورهای منطقه باید خود مشکلات منطقه را حل کنند.اردوغان همچنین بر آتش بس همزمان برای ارایه کمک به مردم یمن تأکید کرد و خواستار تشکیل اجلاسی با حضور همه یمنی‌ها برای حل معضل این کشور شد تا دولتی ملی و فراگیر تشکیل شود.

کد N783790

وبگردی