آفتاب

مسکو با پیش‌نویس قطعنامه‌ عربی درباره یمن مخالفت کرد

مسکو با پیش‌نویس قطعنامه‌ عربی درباره یمن مخالفت کرد

ایسنا نوشت:

مسکو مخالفت اولیه خود را با پیش‌نویس قطعنامه‌ شورای همکاری خلیج فارس درباره یمن اعلام کرده و خواهان آتش بس غیر مشروط در یمن شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، موضع روسیه در حالی اعلام شده است که گفت‌وگوها در نیویورک در خصوص جزئیات قطعنامه مذکور که شامل اجرای قطعنامه 2201 تحت بند هفتم شورای امنیت نیز هست، ادامه دارد.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه مخالفت کشور خود را با پیش‌نویس قطعنامه شورای همکاری خلیج فارس به دلیل اینکه علیه انصارالله است، اعلام کرد و آن را غیر متوازن خواند.

در پیش‌نویس این قطعنامه از انصارالله خواسته شده تا سلاح‌های خود را تحویل داده و کنترل نهادهای دولتی و نظامی را در اختیار دولت قرار بدهند و از پایتخت و دیگر شهرهای یمن خارج شود. این پیش‌نویس همچنین از حوثی‌ها می‌خواهد بدون پیش‌شرط به مذاکره با دیگر گروه‌های یمنی بپردازند.

کشورهای عربی در این پیش‌نویس خواستار ممنوعیت ارسال سلاح برای برخی از طرف‌ها به ویژه نیروهای تحت امر علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق و پسرش احمد و همچنین عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله شده‌اند. درخواست اعراب شامل ممنوعیت ارسال سلاح برای تمامی طرف‌های یمنی نیست.

در همین راستا عبدالله المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل نسبت به تصویب پیش‌نویس این قطعنامه‌ که از سوی اردن تنها کشور عرب عضو شورای امنیت و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ارائه شده، ابراز امیدواری کرد. شورای امنیت عصر سه شنبه جلسه‌ای را برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه مذکور برگزار کرد که به رای گیری نیانجامید.

المعلمی تاکید کرد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در صدد بررسی برخی نظرات کشورهای عضو شورای امنیت که در جلسه روز سه شنبه ارائه شد، هستند و احتمالا اصلاحاتی در این پیش نویس صورت خواهد گرفت.

وی گفت: یکی از بخش‌های این پیش نویس ارسال کمک‌های بشردوستانه برای یمنی‌ها است. ما امیدواریم که روسیه نیز باکشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اعضای شورای امنیت برای تصویب قطعنامه‌ای فراگیر همکاری کند.

در پیش‌نویس قطعنامه کشورهای عربی، برخی بندهای پیش‌نویس‌ قطعنامه روسیه درباره یمن که به شورای امنیت ارائه شده و هنوز به تصویب نرسیده نیز گنجانده شده است.

5252

کد N783779

وبگردی