آفتاب

دیدگاه «نیویورک تایمز» درباره حمایت مقامات ایرانی از تفاهم هسته‌ای

دیدگاه «نیویورک تایمز» درباره حمایت مقامات ایرانی از تفاهم هسته‌ای

حمایت هیئت حاکمه ایران از تفاهم هسته ای با گروه 1+5، موضع گیری یک سناتور برجسته جمهوری خواه درباره توافق هسته ای با ایران، جلسه خصوصی اوباما با شماری از روزنامه نگاران درباره موضوع ایران، بازتاب سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران و پذیرش عضویت ایران در بانک بین المللی جدید چین، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.





به گزارش تابناک، امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «نیویورک تایمز» با انتشار مطلبی از حمایت مجموعه هیئت حاکمه ایران از تفاهم هسته ای سخن گفته است. این روزنامه می نویسد طی روزهای اخیر، مقامات ارشد ایرانی، روحانیون مهم، شمار زیادی از نمایندگان مجلس و همچنین فرماندهان سپاه پاسداران که در گذشته نظرات متفاوتی در بحث های مربوط به غرب داشتند، از محمد جواد ظریف و تیم مذاکره کننده وی و همچنین از دولت حسن روحانی حمایت کرده اند. در ادامه مطلب، به بخشی از مواضع مقامات در چند گذشته درباره موضوع تفاهم هسته ای اشاره شده است.



اما در طرف مقابل و در آمریکا، مخالفت جمهوری خواهان با سیاست اوباما در موضوع هسته ای همچنان ادامه دارد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، رند پال، سناتور جمهوری خواه که از جمله گزینه های این حزب برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نیز هست، گفته هرگونه توافق با ایران، باید به اطمینان درباره این موضوع منجر شد که این کشور سلاح هسته ای تولید نخواهد کرد و همچنین باید شامل ساز و کارهای بازرسی و تأیید قوی باشد تا بتواند مورد پذیرش قرار گیرد. وی گفته با هرگونه توافقی که بلندپروازی های هسته ای ایران را متوقف نکرده و ساز و کارهای مذکور در آن پیش بینی نشده باشد، مخالفت خواهد کرد.



در همین حال، سایت خبری «پولیتیکو» از برگزاری جلسه ای خصوصی میان رئیس جمهور آمریکا و شماری از روزنامه نگاران آمریکایی با موضوع ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، باراک اواما روز دوشنبه جلسه ای خصوصی را در کاخ سفید با خبرنگاران و روزنامه نگاران لیبرال برگزار کرده تا درباره سیاست های دولتش در موضوع ایران با آن ها به گفت و گو بپردازد. در این مطلب به جزئیات جلسه مذکور اشاره ای نشده و به نوشته پولیتیکو، سخنگوی کاخ سفید نیز از پاسخ به سوالات مطرح شده درباره این جلسه خودداری کرده است. در جلسه مذکور روزنامه نگاران سرشناسی چون جفری گلدبرگ و دیوید ایگناتیوس نیز شرکت داشته اند.



اما در میان دیگر مطالب، موضوع سفر روز گذشته رئیس جمهور ترکیه به ایران نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز گذشته به ایران سفر کرده و در جریان این سفر، دو قدرت منطقه ای با وجود اختلاف نظرهای عمیق خود بر سر یمن و سوریه، توافق کرده اند که همکاری منطقه ای برای متوقف کردن خشونت ها و خونریزی های جاری در کشورهای خاورمیانه ضروری است. دیلی استار در ادامه مطلب به بخش های از محتوای دیدارهای اردوغان با رئیس جمهور ایران و همچنین رهبر انقلاب اشاره کرده است.



در نهایت، در مطلبی اقتصادی، روزنامه «تایمز اسرائیل» موضوع پیوستن ایران به بانک چینی زیرساخت را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه می نویسد وزارت اقتصاد چین اعلام کرده ایران به عنوان یکی از اعضای موسس «بانک زیرساخت آسیایی» پذیرفته شده است. این تحول چند روز پس از دستیابی ایران و گروه 1+5 به تفاهم هسته ای صورت می گیرد. بنا بر اعلام وزارت اقتصاد چین، پذیرش ایران در این بانک مورد حمایت دیگر اعضای آن نیز قرار گرفته و به این ترتیب، اکنون بیش از 50 کشور در این بانک عضویت پیدا کرده اند. این در شرایطی است که درخواست رژیم اسرائیل برای پیوستن به این بانک هنوز در دست بررسی است.

کد N783697

وبگردی