آفتاب
امیرعبدالهیان هشدار داد:

حمله عربستان به یمن زمینه تکرار تجربه لیبی و سوریه است

حمله عربستان به یمن زمینه تکرار تجربه لیبی و سوریه است

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به حمله عربستان به یمن هشدار داد که حرکت های این چنینی که در خلاف جهت منافع منطقه ای عربستان است، ممکن است زمینه تکرار تجارب لیبی و سوریه را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیر عبداللهیان ، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با فرستاده ویژه دولت چین در امور خاورمیانه دیدار و پیرامون تحولات منطقه تبادل نظرکرد.

در این دیدار  گونگ شیا شننگ ، فرستاده ویژه دولت چین، با اشاره به بحران های مکرر منطقه و جنگ یمن بر ضرورت توجه جامعه جهانی به مسائل منطقه و احترام به حق حاکمیت کشورها در سرنوشت سیاسی ملتهای منطقه تاکید کرد. وی اظهار داشت که کشورهای منطقه می بایست با توسل به همکاری به راهکارهای سیاسی برای حل و فصل بحران خاورمیانه دست یابند.

وی همچنین بر تعهد چین نسبت به کشورهای صدمه دیده از اقدام تروریست ها تاکید کرد.

فرستاده ویژه دولت چین در ادامه با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه بر آمادگی کامل کشورش برای پاسداری از صلح و ثبات منطقه ای تاکید کرد.

در این دیدار معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با اشاره به توجه دولت چین به مسائل خاورمیانه، بحران های پی در پی این منطقه را که با دخالت های خارج و درون منطقه ای دامن زده شده است را زمینه ایجاد و تقویت گروه های تروریستی جدید تر و پیچده تر دانست که در حال گسترش به نقاط پیرامونی خاورمیانه و تهدید منابع بخش بزرگتری از جهان است.

وی با اشاره به حمله عربستان به یمن به تشریح سیاست های اصولی کشورمان و اقدامات انجام شده دیپلماتیک برای پایان دادن به خشونت و کشتار مردم غیر نظامی یمن اشاره و تاکیدکرد: این بحران تنها از طریق سیاسی و توقف فوری حمله نظامی عربستان به یمن و گفتگوهای ملی با حضور همه طرف های موضوع در کشوری بی طرف امکان پذیر است.

امیرعبداللهیان همچنین هشدار داد که حرکت های این چنینی که در خلاف جهت منافع منطقه ای عربستان است، ممکن است زمینه تکرار تجارب لیبی و سوریه را فراهم کند و لذا کشورهای منطقه نباید در دام طراحی های مشکوک گرفتار آیند.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه با تقدیر از مواضع چین، بر ضرورت همکاری و تعامل نظر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مستقل و موثر از جمله چین تاکید کرد و خواستار فعال شدن بیشتر آن کشور در جلو گیری از گسترش بحران شد.

نماینده ویژه وزیر امور خارجه چین نیز سیاست های جمهوری اسلامی ایران در موضوعات منطقه ای را اصولی و منطبق با سیاست های کلان چین دانست و بر ضرورت انجام دیدار ها و تبادل نظرهای دیپلماتیک بین طرفین تاکید کرد.

کد N783579

وبگردی