آفتاب

اوباما: اظهارات «واکر» علیه توافق هسته‌ای احمقانه است

اوباما: اظهارات «واکر» علیه توافق هسته‌ای احمقانه است

رئیس‌جمهور آمریکا اظهارات نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 016 2در رابطه با توافق هسته‌ای ایران را "رویکردی احمقانه" خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، اوباما در واکنش به اظهارات ا«سکات واکر» که گفته بود در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا توافق هسته‌ای را اجرا نخواهد کرد؛ تصریح کرد: این یک رویکرد احمقانه است و شاید آقای واکر نیز در صورتی که به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شود و مسئولیت تعیین سیاست خارجی آمریکا را داشته باشد، نیز همین احساس مرا داشته باشد.

اوباما که روز سه‌شنبه با پایگاه خبری ان‌پی‌آر صحبت می‌کرد، در ادامه افزود: من اطمینان دارم که جانشین من هرگز آمریکا را از توافق بین‌المللی با ایران که در آن نه‌تنها آمریکا، بلکه پنج قدرت جهانی دیگر نیز دخیل هستند، خارج نخواهد کرد و به آن عمل می‌کند. من یقین دارم هر فردی که رئیس‌جمهور شود، از آگاهی کافی درباره سیاست خارجی و همچنین درباره قدرت ریاست جمهوری برخوردار خواهد بود و هرگز ظرفیت آمریکا برای اجرای توافقنامه امضا شده با کشورهای دیگر را زیر سوال نخواهد برد.

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در واقع چنین اقدامی باعث تشجیع دشمنان ما می‌شود و این نکته را ثابت می‌کند که آمریکا در برقراری روابط با متحدان خود دچار مشکل است.

این سخنان اوباما در شرایطی مطرح می‌شود که ریک پری، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در میان جمهوری‌خواهان نیز مواضعی مشابه مواضع واکر که بر اساس نظرسنجی‌ها بخت نخست برای کسب نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال آینده میلادی آمریکا محسوب می‌شود، اتخاذ کرده و مدعی شده است که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور، تعلیق توافقنامه با ایران نخستین اقدام وی در کاخ سفید خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در پایان با بیان اینکه بسیاری از توافقات واشنگتن با کشورهای دیگر نیازی به تصویب کنگره نداشته است، گفت: شاخه اجرایی حکومت آمریکا قدرت و اختیار کامل برای برقراری توافق با کشورهای دیگر را دارد.

کد N783484

وبگردی