آفتاب

سرمدی: انصارالله تنها گروهی بود که با القاعده در یمن مبارزه می‌کرد

سرمدی: انصارالله تنها گروهی بود که با القاعده در یمن مبارزه می‌کرد

قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری در محل سفارت ایران در پایتخت الجزایر اظهار کرد: ایران برای استفاده از ظرفیت تمام کشورهای دوست به منظور پایان دادن به تجاوز به یمن تلاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی سرمدی در نشستی خبری در الجزایر افزود: جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای پایان دادن به رنج مردم یمن و نشستن تمام احزاب و گروه‌ها یمنی برسر میز مذاکره به کار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به منظور ایجاد راه حلی برای آغاز گفت‌وگوهای احزاب و گروه‌های یمنی به الجزایر سفرکرده است، گفت: تهران بارها حمایت خود را از گفت‌وگو میان گروه‌های یمنی اعلام کرده است ولی برای نتیجه بخش بودن این گفت‌وگوها ابتدا باید تجاوز به یمن و بمباران این کشور متوقف شود زیرا مذاکره و گفت‌وگو در سایه تجاوز و بمباران بی معناست.

سرمدی مرتبط بودن این سفر با جستجو برای یافتن یک میانجی که بتواند دیدگاه‌های ایران و عربستان را به هم نزدیک کند، تکذیب کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران از هر تلاش و راه حلی برای توقف تجاوز به یمن و آغاز گفت‌وگو میان احزاب و گروه‌های یمنی استقبال می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اتهام دخالت ایران در برخی از کشورهای منطقه گفت: درباره این اتهام برخی از کشورها تحت تاثیر تبلیغات رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند و برخی دیگر نیز می‌خواهند ناکامی‌های سیاسی خود را با ادعا و اتهام دروغین گسترش تشیع توجیه کنند.

این مقام وزارت خارجه ادامه داد: هنگامی که برخی از کشورها از گروه‌های تروریستی حمایت تدارکاتی می‌کردند، جمهوری اسلامی ایران از سرکوب و مبارزه با تروریست‌ها در عراق و سوریه حمایت و پشتیبانی می‌کرد و اکنون کشورهای حامی گروه‌های تروریستی به این نتیجه رسیده اند که این گروه‌ها به شیطانی تبدیل شده اند که امنیت منطقه و کشورهای اطراف سوریه را تهدید می کنند.

سرمدی گفت: مخالفت ایران با تجاوز نظامی به یمن برخاسته از نگرانی ما از قدرت گرفتن گروه های تروریستی و تکفیری در این کشور است.

قائم مقام وزیر امور خارجه یادآور شد: انصارالله تنها گروهی بود که با القاعده در یمن مبارزه می‌کرد و این موضوع می توانست امنیت همسایگان یمن را نیز تامین کند.

سرمدی گفت که بمباران تاسیسات زیربنایی یمن و کشتار مردم بی گناه به افزایش خشونت و نا امنی دامن می‌زند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگو و مذاکرات همه گروه‌های یمنی غیر از جریان‌های تروریستی در یک کشور بی طرف حمایت می کند.

وی افزود: هرکشوری که موضع مناسبی درباره یمن اتخاذ کرده است می‌تواند در تقویت گفت‌وگو میان یمنی‌ها موثر باشد.

سرمدی با تاکید بر اینکه بازگرداندن یک رییس جمهوری نمی‌تواند دلیل و توجیه مناسبی برای حمله به یک کشور باشد، اظهار کرد: عربستان و هم پیمانان آن با آغاز تجاوز نظامی به یمن دچار یک اشتباه راهبردی شده‌اند و این تجاوز باید متوقف شود.

انتهای پیام

کد N783476

وبگردی