آفتاب

اراده تهران و آنکارا بر تحقق همکاری ۳۰ میلیارد دلاری و تجارت با پول ملی/ ۴ گام برای ثبات در یمن

اراده تهران و آنکارا بر تحقق همکاری ۳۰ میلیارد دلاری و تجارت با پول ملی/ ۴ گام برای ثبات در یمن

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه ایجاد ثبات و مقابله با ناامنی در منطقه نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه است، گفت: ایران و ترکیه باید تلاش‌های خود را در جهت استقرار صلح و امنیت در منطقه مضاعف کنند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه و در دومین جلسه شورای راهبردی همکاریهای تهران - آنکارا با اشاره به مذاکرات خود با رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهوری ترکیه و اشتراک نظر دو کشور در خصوص بسیاری از مسایل منطقه ای افزود: تهران و آنکارا معتقدند باید جنگ و حملات نظامی در یمن متوقف شود و زمینه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن فراهم گردد.

رییس جمهوری تصریح کرد: راه‌ حل صلح‌آمیز برای مسأله یمن مذاکره یمنی - یمنی است و باید همه گروه‌های حاضر در این کشور در پای میز مذاکره در کشوری بی‌طرف گردهم آیند تا دولتی فراگیر متشکل از همه احزاب و طوایف ایجاد شود.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روابط دوجانبه و سطح مناسبات اقتصادی دو کشور که سال گذشته حدود 14 میلیارد دلار اعلام شد، گفت: این رقم مورد رضایت طرفین نیست و باید در سال جدید با جبران عقب‌ماندگی‌ها زمینه را برای دستیابی به رقم 30 میلیارد دلار در تجارت دو کشور فراهم کنیم.

رییس شورای عالی اقتصاد همچنین از ارایه تسهیلات مالی و بانکی و تلاش برای مبنا قرار گرفتن پول ملی دو کشور به عنوان پایه همکاری‌های تجاری خبر داد و اظهار داشت: دو طرف آماده هستند تا تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری مشترک را ارایه دهند.

رییس جمهوری افزود: در این دور از مذاکرات تصمیم گرفته شد تا شرکت‌های ایرانی در ترکیه و شرکت‌های ترک در ایران فعال تر شوند واز جمله با مراکز تجاری مشترک در تهران و استانبول مبادلات بدون واسطه انجام شود و دو کشور حتی بتوانند محصولاتی با برند مشترک تولید کنند.

دکتر روحانی در ادامه به مسأله انرژی و افزایش صادرات نفت و گاز به ترکیه اشاره و برتفاهم همزمان دو کشوردر خصوص قیمت و میزان صادرات تأکید کرد.

رییس جمهوری علاقمندی مشترک دو کشور بر تسهیل حمل و نقل و ترانزیت تحت عنوان «پنجره واحد» را خاطر نشان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در مقوله جاده و راه‌آهن می‌تواند بسترهای لازم برای افزایش حجم مناسبات و دستیابی به افق ترسیم شده دو کشور در حوزه‌های مختلف را فراهم آورد.

دکتر روحانی سپس آمادگی ایران برای توسعه روابط فرهنگی نظیر ساخت فیلم‌های مشترک را اعلام کرد و گفت: دو کشور مسلمان همسایه دارای اشتراکات بسیار فرهنگی هستند و می‌توانند همکاری مؤثری در این زمینه داشته باشند و همچنین نسبت به توسعه گردشگری و همکاری‌های مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی گام‌های بلندی بردارند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: همکاری‌های دو کشور می تواند در قالب ایجاد امنیت در مرزها و مبارزه با تروریسم نیز بیش از پیش افزایش یابد.

رییس جمهوری با ابراز خرسندی از حضور رییس‌ جمهوری و هیأت بلند پایه ترکیه در ایران و تشکیل دومین نشست شورای عالی همکاری دو کشور، اظهار امیدواری کرد با رایزنی مقامات عالی‌رتبه، نتایج مثبتی که منافع دو ملت را در بر داشته باشد، حاصل شود و در نشست بعدی شاهد به ثمر نشستن این همکاری‌ها در حوزه‌های مورد علاقه باشیم.

دکتر روحانی همچنین به استقبال آنکارا از نتایج مذاکرات ایران با 1+5 در لوزان اشاره کرد و گفت: ترکیه همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دفاع کرده است و ما لازم می‌دانیم از این موضع آنکارا تشکر کنیم و امیدواریم با انجام توافق نهایی در چند ماه آینده ،راه‌ها برای تحقق هدف تجارت 30 میلیارد دلاری ، هر چه سریع‌تر هموار شود.

رجب طیب اردوغان رییس‌ جمهوری ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به توافقات انجام شده در نخستین جلسه شورای عالی روابط دو کشور در آنکارا ، اظهار امیدواری کرد این سفر در موقعیت حساس کنونی دستاوردهای قابل توجهی برای ایران ، ترکیه و منطقه در بر داشته باشد.

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به امضای هشت سند همکاری در این سفر گفت: یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه اقتصاد است و با توجه به فعالیت خوب کمیسیون مشترک دو جانبه امیدواریم با اجرای توافق‌ها ، به رقم 30 میلیارد دلار در حجم تجارت مشترک دست یابیم.

اردوغان با اشاره به اشتیاق سرمایه‌گذاران ترکیه برای حضور در بازار ایران، بر همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک، از جمله در کشور ثالث تأکید کرد و گفت: حمل و نقل بین دو کشور باید گسترش پیدا کند و باید برخی موانع بر سر اجرایی شدن تفاهم‌ها به سرعت برطرف شود.

رییس‌ جمهوری ترکیه با تاکید بر منافع مشترک در خصوص داد و ستد انرژی افزود:اگر دو کشور بتوانند در زمینه قیمت گاز به توافق برسند، می‌توانیم واردات بیشتری در حوزه انرژی از ایران داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به مسایل منطقه خاورمیانه نظیر تحولات عراق، فلسطین، سوریه و یمن اظهار داشت: کشورهای منطقه باید خود مشکلات منطقه را حل کنند و نباید برای عبور از مسایل از غرب کمک بخواهند.

اردوغان با بیان اینکه مردم مسلمان منطقه در حال حاضر از بابت جنگ و حملات نظامی و تروریستی آسیب‌های بسیاری دیده‌اند، گفت: باید همه کمک کنیم تا این مشکلات حل شود.

رییس‌ جمهوری ترکیه همچنین بر آتش بس همزمان برای ارایه کمک به مردم یمن تأکید کرد و خواستار تشکیل اجلاسی با حضور همه یمنی‌ها برای حل معضل این کشور شد تا دولتی ملی و فراگیر تشکیل شود.

 

23503

کد N783423

وبگردی