آفتاب

تاکید رییس‌جمهوری چین بر مدیریت مناقشه در دریای چین جنوبی

تاکید رییس‌جمهوری چین بر مدیریت مناقشه در دریای چین جنوبی

رییس جمهوری چین در دیدار با رهبر حزب حاکم کمونیست ویتنام، امروز (سه‌شنبه) گفت: دو کشور باید بتوانند مناقشه خود بر سر دریای چین جنوبی را مدیریت کنند تا صلح و ثبات حفظ شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، هر دو کشور چین و ویتنام تحت حاکمیت حزب کمونیست قرار دارند و تجارت دوجانبه دو کشور تا حدود 50 میلیارد دلار در سال افزایش یافته است. با این حال ویتنام نسبت به برخی اقدامات چین از جمله ادعاهای جسورانه پکن در دریای چین جنوبی مظنون است.

شی جینپینگ، رییس جمهوری چین در دیدار با نگوین فو ترونگ، دبیرکل حزب کمونیست ویتنام که به پکن سفر کرده، گفت، این خوب است که بین دو کشور همکاری وجود دارد.

رییس جمهوری چین در این دیدار که در محل تالار بزرگ خلق در پکن انجام شد، گفت: ما باید شدیدا به اتفاق نظر مهمی که رهبران هر دو حزب کمونیست چین و ویتنام به آن دست پیدا کرده‌اند پایبند باشیم و باید به طور مشترک و مناسب، مناقشات دریایی را کنترل و مدیریت کنیم و دورنمای کلی روابط میان خود و صلح و ثبات در دریای چین جنوبی را حفظ کنیم.

همچنین رهبر حزب کمونیست ویتنام نیز به رییس جمهوری چین گفت: ویتنام اهمیت زیادی برای داشتن روابط دوستانه با چین قائل است و این سیاست راهبردی بلندمدت هانوی بوده است.

پیش از انجام این دیدار، خبرگزاری رسمی شینهوای چین در مقاله‌ای عنوان کرد که دو کشور توانسته‌اند در مناقشه بر سر دریای چین جنوبی، یک بخش آزاردهنده از این مناقشه را پشت سر بگذارند اما این حال نسبت به مشکلات پیش رو هشدار داد.

انتهای پیام

کد N783393

وبگردی