آفتاب

صربستان قصد پیوستن به ناتو را ندارد

صربستان قصد پیوستن به ناتو را ندارد

وزیر امور خارجه صربستان اعلام کرد، کشورش قصد پیوستن به ائتلاف ناتو را ندارد اما خواهان روابط نزدیک با اعضای این ائتلاف که در اطراف صربستان هستند، است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ایویچا داچیچ، وزیر امور خارجه صربستان امروز (سه‌شنبه) گفت: صربستان به رغم امضای طرح موسوم به طرح عمل انفرادی شراکت با ائتلاف ناتو در اوایل سال جاری میلادی قصد پیوستن به ناتو را ندارد.

داچیچ گفت: ما قصد پیوستن به ناتو را نداریم اما از آنجا که کشورهای عضو این ائتلاف در اطراف ما هستند ما می‌خواهیم با آن‌ها شراکت داشته باشیم و البته مهم است که روابط ما صادقانه باشد.

وزیر خارجه صربستان افزود: ناتو یک فاکتور مهم ثبات در منطقه بالکان است اما شهروندان صربستان مخالف پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو با توجه به بمباران هوایی سنگین این ائتلاف علیه یوگسلاوی در سال 1999 هستند.

صربستان که سیاست بی طرفی نظامی را دنبال می کند ماه ژانویه توافق طرح عمل مشارکت انفرادی را با ناتو نهایی کرد. صربستان و دیگر جمهوری‌های برآمده از یوگسلاوی سابق بخشی از برنامه مشارکت برای صلح ناتو هستند. این برنامه به منظور اعتمادسازی میان ناتو و دیگر کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای متعلق به اتحاد شوروی سابق در نظر گرفته شده است.

صربستان همچنین یک کشور ناظر در مجمع پارلمانی سازمان معاهده امنیت مشترک به رهبری روسیه و همچنین عضو شریک در مجمع پارلمانی ناتو است.

انتهای پیام

کد N783368

وبگردی