آفتاب

هند به دنبال حل مناقشات بر سر جنگنده‌های فرانسوی

هند به دنبال حل مناقشات بر سر جنگنده‌های فرانسوی

روزنامه “Times of India” امروز (سه شنبه) گزارش داد، هند از شرکت "دسو اویاسیون" فرانسه خواست تا به مبلغ اولیه مطرح شده برای جت‌های جنگنده‌ پایبند باشد و یا خطر لغو بزرگترین توافق هواپیمای نظامی جهان را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مذاکرات درباره خرید 126 فروند هواپیمای "رافال" بیش از سه سال است که ادامه دارد تا بتواند اختلافات مربوط به قیمت و همچنین مونتاژ داخلی را حل کند. همزمان با سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به فرانسه در چند روز آتی، توجهات مجددا به این توافق معطوف شده است.

ارزش این توافق در ابتدا 12 میلیارد دلار بود اما در حال حاضر این رقم به خاطر نشانه‌های مربوط به ساخت برخی از این جت‌ها در هند به 20 میلیارد دلار افزایش یافته است.

یکی از مقامات هند که خواست نامش فاش نشود، گفت، شرکت "دسو اویاسیون" می‌خواهد این مبلغ را به خاطر سرپوش گذاشتن بر افزایش مبلغ محصولات داخلی بالا ببرد و هرگونه افزایش قیمت می‌تواند به لغو توافق منجر شود.

سخنگوی زوارت دفاع هند و شرکت "دسو اویاسیون" فرانسه هنوز در این باره اظهار نکرده‌اند.

براساس متن این توافقنامه 18 فروند از این جنگنده‌ها به صورت آماده پرواز فروخته خواهند شد در حالی که باقی آنها در یکی از تاسیسات دولتی هند به عنوان بخشی از تلاش دولت برای ساخت یک پایگاه صنایع نظامی داخلی مونتاژ خواهند شد.

این مقام مذکور گفت: شرکت "دسو اویاسیون" باید بر پیشنهاد اولیه خود پایبند باشد. این شرکت می‌تواند با سود کمتر کنار بیاید.

مودی در چند روز آتی به فرانسه، آلمان و کانادا سفر می‌کند.

انتهای پیام

کد N783256

وبگردی