آفتاب
جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با ظریف و صالحی؛

تاکید لاریجانی برلزوم توجه به دغدغه‌ نمایندگان تا انتقاد از صالحی

تاکید لاریجانی برلزوم توجه به دغدغه‌ نمایندگان تا انتقاد از صالحی

دو ساعت جلسه غیرعلنی مجلس صبح امروز با سخنرانی‌های ظریف و صالحی آغاز شد و با تاکید لاریجانی بر لزوم توجه به دغدغه‌های نمایندگان در تدوین سند نهایی به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی حدود دو ساعت به صورت غیر علنی با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ظریف وزیر امور خارجه به صورت غیرعلنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، صالحی توضیحاتی در خصوص مسائل فنی مذاکرات لوزان و ظریف نیز توضیحاتی در خصوص مسائل سیاسی این مذاکرات ارائه داد. این سخنان با واکنش ها و اظهارنظرهایی همراه بود که در ادامه می خوانید.

 

کوچکی‌نژاد: توضیحات صالحی مورد نقد شدید نمایندگان قرار گرفت

جبار کوچکی‌نژاد، عضو فراکسیون اصولگرایان در خصوص این جلسه گفت: روند ارائه توضیحات از سوی صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی مورد نقد شدید نمایندگان بود، زیرا ایشان بحث های فنی را به شکلی مطرح کردند که نیازمند ارائه توضیحات است.

نماینده مردم رشت ادامه داد: بنا به درخواست هیات رئیسه مقرر شد صالحی برای پاسخگویی به ابهامات و سوالات نمایندگان مجددا در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یابد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اظهارات ظریف مبنی بر اینکه تحریم ها باید به صورت یکباره لغو شود، افزود: آمریکایی ها اعلام می کنند که تحریم ها را به صورت تدریجی برمی دارند. آقای ظریف نیز اعلام کرد که منظور آمریکا این است که تحریم های ناشی از مسائل حقوق بشری و موشکی فعلا برداشته نمی شود. این در حالی است که برخلاف نظر آقای ظریف آمریکایی ها اعلام کردند کلیه تحریم های ناشی از فعالیت های هسته ای به صورت تدریجی حذف خواهند شد.

وی تصریح کرد: لذا نمایندگان خواستار ارائه فکت شیت ایرانی به سفارتخانه سوئیس با عنوان دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران شدند.

کوچکی‌نژاد با انتقاد از اظهارات رئیس جمهور در ۱۴ فروردین مبنی بر اینکه دولت به وعده های خود عمل کرده است، بیان کرد: هنوز توافق نهایی انجام نشده و در بیانیه اولیه هم اختلافات اساسی میان دو طرف وجود دارد، لذا دولت نباید چنین ادعایی را مطرح کند.

نماینده مردم رشت تاکید کرد: باید به مردم اعلام کنیم که هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم و دعا و پشتیبانی کنید تا در این مسیر سخت موفق شویم.

در ادامه رضا صابری، نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی نیز اظهارات فنی صالحی در خصوص بیانیه لوزان را دارای ابهامات اساسی خواند و توضیح داد: این توضیحات باید در جلسات مفصل‌تری برگزار شود.

 

جعفری: پاسخ به ۴۰ سوال نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس

قاسم جعفری، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در جلسه غیرعلنی امروز آقای ظریف و صالحی به ۴۰ سوالی که نمایندگان در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی مطرح کرده بودند، پاسخ داد.

وی ادامه داد: در کمیسیون امنیت ملی فقط سوالات مطرح شد، اما به خاطر ضیق وقت آقای ظریف برای حضور در جلسه هیات دولت فرصت برای پاسخگویی همه سوالات وجود نداشت، لذا امروز آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به سوالات فنی و آقای ظریف به سوالات سیاسی پاسخ دادند.

نماینده مردم بجنورد گفت: رئیس مجلس معتقد بود دغدغه های نمایندگان باید جدی گرفته شود و سوالات آنها پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده باید به این سوالات که موجب هوشیاری آنان می شود، پاسخ دهد.

جعفری با اشاره به گفتگو با وزیر امور خارجه قبل از جلسه غیر علنی افزود: من به آقای ظریف گفتم که مشکل ما این است که طرف غربی هم طرف دعوای ما است و هم خود را داور و مجری تعهدات و توافقات می داند که آقای ظریف نیز این موضوع را تایید کرد.

 

ظریف بر جایگاه مجلس در تصویب پروتکل الحاقی اذعان داشت

نماینده مردم بجنورد تصریح کرد: وزیر امور خارجه اذعان داشت دولت یازدهم نیز مانند دولت های گذشته بر نقش مجلس در تایید سندهای بین المللی تاکید دارد و معتقد است اختیار اساسی تصویب پروتکل الحاقی در دست مجلس است.

وی ادامه داد: البته اجرای موقت این پروتکل مکانیزم های خود را دارد، اما تصویب چنین سندی در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

 

آصفری: ۴ توصیه نمایندگان به ظریف در جلسه غیرعلنی

در ادامه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از تاکیدات نمایندگان در جلسه غیرعلنی به ظریف خبر داد و خاطر نشان کرد: نمایندگان تاکید کردند که باید فکشیت ایرانی در خصوص بیانیه لوزان توسط وزارت خارجه منتشر شود.

محمدحسن آصفری ادامه داد: همچنین مقرر شد برای تنظیم موافقتنامه نهایی وزیر خارجه جلساتی با نمایندگان داشته باشد و نقطه نظرات و دغدغه های نمایندگان را بشنود تا در توافق نهایی لحاظ شود.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی نیز تاکید کرد که وزارت خارجه در تدوین سند نهایی باید به دغدغه های نمایندگان توجه کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: نمایندگان بر لزوم لغو یک جای همه تحریم ها تاکید داشتند.

آصفری اضافه کرد: نمایندگان به ظریف تاکید کردند که باید در قبال اجرای تعهدات طرف آمریکایی نیز راستی‌آزمایی انجام شود و هزینه هایی برای عدم عمل به تعهدات در نظر گرفته شود.

کد N783223

وبگردی