آفتاب

وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا: «دورویی» سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان را از بین برد

وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا: «دورویی» سلطه آمریکا بر اقتصاد جهان را از بین برد

وزیر خزانه‌داری سابق آمریکا با اعلام این مساله که آمریکا دیگر کنترل اقتصاد جهانی را در دست ندارد از مقامات واشنگتن خواست تا با احترام به تعهدات و توقف دورویی، برتری خود را بازیابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) لارنس سامرز، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا طی نوشته‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست اظهار کرد: ایجاد بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا از سوی چین و همزمان شکست آمریکا در جلوگیری از پیوستن دوستان دیرینه‌اش به این بانک از سال 1944 و ایجاد قوانین اقتصاد بین‌المللی اموری بی‌سابقه هستند.

لارنس سامرز در ادامه نوشته است: این یک ماه گذشته را می‌توان به عنوان لحظه‌ای به یاد سپرد که طی آن، آمریکا نقش خود را به عنوان تضمین‌کننده سیستم اقتصادی جهانی از دست داد.

سامرز توضیح می‌دهد که مجموعه‌ای از سیاست‌های داخلی، دورویی در اجرای قوانین و در نظر نگرفتن طبقه متوسط در سیاست‌های جهانی باعث انزوای آمریکا شده و راه را برای ایجاد ساختارهای مساله‌ای چون بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا هموار کرده است.

وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا خاطرنشان می‌کند، این واشنگتن بود که در سال 2009 اصلاحات مدیریتی را برای سازمان جهانی پول پیشنهاد داد.

وی همچنین «فشارها از سوی چپ‌ها» را برای محدود کردن سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی از طریق موسسات مالی موجود مقصر دانست.

سامرز در ادامه مقاله خود با اشاره به اینکه کشورهای در حال توسعه به این سرمایه‌گذاری‌ها نیاز داشتند، نوشت: با عمل نکردن آمریکا به تعهداتش و سیاست‌های مسدودکننده مورد حمایت آمریکا در ارائه تسهیلات مالی به سایر کشورها راه برای ایجاد سازمان‌های جدید باز شد.

این مقام آمریکایی در ادامه برای ترمیم موضع آمریکا در اقتصاد جهانی پیش از بدتر شدن شرایط پیشنهاد داد: اول از همه آمریکا باید رویکردی غیرحزبی و بی‌طرفانه در پیش گیرد که از هرگونه دورویی و منفعت‌طلبی دور باشد.

وی افزود: تا زمانی که یکی از مهم‌ترین احزاب ما مخالف توافقات تجاری است و سایرین هم مخالف ایجاد سازمان‌های بین‌المللی هستند، آمریکا در شرایطی نیست که سیستم اقتصادی جهان را شکل دهد.

سامرز تاکید کرد، مشروعیت رهبری آمریکا به مقاومت ما در برابر سوءاستفاده از قدرتمان بستگی دارد.

سامرز طی سال‌های 1993 تا 2001 و در دولت بیل کلینتون وزیر خزانه‌داری آمریکا بود.

انتهای پیام

کد N783209

وبگردی