آفتاب

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی: پیشنهاد اسراییل لزوماً حمله به تأسیسات ایران نیست

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی: پیشنهاد اسراییل لزوماً حمله به تأسیسات ایران نیست

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با اظهار این‌که اسراییل لزوماً خواستار حمله نظامی به تأسیسات ایران نیست، گفت: ما معتقدیم که باید با افزایش فشارها بر ایران، امتیازات مهم‌تری گرفته و به توافق بهتری دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از نیویورک تایمز، اسراییل بارها با وجود ضمانت‌هایی که باراک اوباما در مورد حرکت نکردن ایران به سمت ساخت تسلیحات هسته‌ای مطرح کرده است اعلام کرده که با تفاهم اولیه‌ای که در لوزان میان ایران و سانتریفیوژ به دست آمده است، مخالف است.

یوال اشتاینتز،‌ وزیر اطلاعات اسراییل و یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای ایران یک فهرست از مواردی را منتشر کرده است که به گفته وی لازم است در هرگونه توافق نهایی با ایران اعمال شود.

اسراییل اعلام کرده است که تنها توافق مناسب با ایران توافقی است که در آن همه غنی‌سازی ایران را متوقف کند و حداقل برنامه هسته‌ای ایران را به مدت 20 سال عقب بیاندازد. با وجود این‌که بنیامین نتانیاهو بارها اعلام کرده که قدرت‌های جهانی باید به یک توافق خوب با ایران دست یابند اما هیچ‌گاه توضیحی در مورد جزییات آن نداده بود.

هم اکنون وزیراطلاعات اسراییل مواردی را اعلام کرده است که باید در جهت منافع اسراییل در توافق قطعی که قرار است تا 30 ژوئن به دست آید اعمال شود.

پیش از انتشار جزییات مذاکرات در تفاهم لوزان، رژیم اسراییل نگران بود که نشان دادن هرگونه انعطاف در مسأله ایران ممکن است به عنوان چراغ سبزی دولت اوباما برای رد و بدل امتیازات بیش‌تر محسوب شود.

اما به نظر می‌رسد پس از تفاهم لوزان،‌ موضع اسراییل قدری دچار تغییر شده است به طوری که اشتاینتز، وزیر اطلاعات اسراییل در این‌باره می‌گوید: این‌که باراک اوباما می‌گوید اسراییل با وجود مخالفت‌های زیاد با این تفاهم هیچ‌گونه پیشنهادی را مطرح نکرده است، غلط است.

او گفت: پیشنهاد اسراییل لزوماً حمله نظامی علیه ایران نیست بلکه ما معتقدیم باید فشارها را بر ایران افزایش دهیم تا ضمن گرفتن امتیازات مهم‌تر، به توافق بهتری دست یابیم.

مواردی که اسرائیل خواسته است تا در هرگونه توافقی با ایران اعمال شود، شامل موارد زیر است:

1 - پایان دادن به همه تحقیقات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در زمینه ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته.

2- نگرانی که وجود دارد این است که ایران پس از گذشت این دوره 10 تا 15 ساله می‌تواند به دنبال ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته برود.

اسراییل هم‌چنین مدعی شده است که تعداد حدود 5 هزار سانتریفیوژی که ایران تا یک دهه مجاز به استفاده از آن است تعداد زیادی است چرا که از نیمی از سانتریفیوژهای فعال کنونی آن نیز بیش‌تر است.

هم‌چنین تعداد هزار سانتریفیوژی که مجاز هستند در تأسیسات فردو به کار خود ادامه دهند،‌ باعث نگرانی است حتی اگر برای تولید ایزوتوپ‌های پزشکی استفاده شود.

انتهای پیام

کد N783082

وبگردی