آفتاب

جزییاتی از حضور ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس

جزییاتی از حضور ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس

چهار روز بعد از بازگشت هیات مذاکره کننده ایرانی از مذاکرات هسته‌ای لوزان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه غیر علنی مجلس حضور یافتند تا ابعاد مختلف تفاهم سیاسی لوزان را برای نمایندگان مجلس تبیین کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس در تشریح جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: این جلسه در فضای کاملا آرام برگزار شد، هر چند برخی نمایندگان به دلیل نگرانی‌هایی که از سر دلسوزی دارند به صورت تک صدایی اظهارات منتقدانه‌ای داشتند اما در مجموع در جلسه غیرعلنی امروز تنش آنچنانی وجود نداشت.

وی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه در صورت نیاز، پروتکل الحاقی در مجلس به تصویب خواهد رسید، گفت: ظریف در جلسه غیرعلنی امروز صبح مجلس، تاکید کرد که اگر نیاز شد که پروتکل الحاقی در مجلس به تصویب برسد حتما رای مجلس را خواهیم گرفت اما فعلا ظاهرا به این کار نیازی نیست.

نعمتی با بیان اینکه بازدیدها از تاسیسات هسته‌ای کشور در قالب پروتکل الحاقی انجام خواهد شد نه فراتر از آن، افزود: دغدغه نمایندگان اجرای دقیق تفاهمات انجام شده در سوئیس از جمله ادامه انجام غنی‌سازی در خاک جمهوری اسلامی ایران، چرخش سانتریفیوژها، ادامه یافتن فعالیت آب سنگین اراک و توسعه یافتن بخش تحقیقات و توسعه در تاسیسات هسته‌ای کشور بود و وزیر امور خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی به این دغدغه‌ها پاسخ گفتند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس برگزاری این جلسه را به دلیل وجود برخی دغدغه‌ها از سوی نمایندگان عنوان کرد و گفت: بحمدالله فضای کلی مجلس با هیات مذاکره‌کننده هم‌راستاست و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در مذاکرات سیاست‌های نظام را دنبال می‌کند.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به جلسه امروز مجلس با وزیر خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی گفت که طبق گفته وزیر امور خارجه قرار است فکت شیت ایرانی در پاسخ به دروغ‌ پردازی‌های آمریکا در مورد بیانیه لوزان صادر شود.

وی گفت که در این جلسه نگرانی‌ها و سوالات نمایندگان نسبت به نقشه راه آینده مطرح شده و ظریف و صالحی به این سوالات و ابهامات پاسخ داده‌اند.

به گفته نقوی حسینی در این جلسه صالحی اطلاعاتی درباره مسأله فنی مذاکره ارائه کرده و توضیح داده که در روند مذاکرات در حوزه فنی چه دستاوردهایی به دست آمده است. از جمله از مهمترین دستاوردهای به دست آمده در حوزه فنی در مذاکرات لوزان حفظ امکان تحقیق و توسعه کشور در موضوع هسته‌ای است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس، ظریف در توضیحات خود اعلام کرده که ما هنوز توافق را ننوشته‌ایم و بناست سه کشور ابتدا در این رابطه به توافق برسند. اما تا جایی که ممکن است از حقوق هسته‌ای دفاع می‌کنیم.

عابد فتاحی، نماینده مردم ارومیه هم با اشاره به این جلسه گفت که اکثریت نمایندگان مجلس از توضیحات محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی در جلسه غیرعلنی امروز در مورد بیانیه سوئیس قانع شدند.

او البته اضافه کرد که چند نماینده‌ای هستند که هیچ وقت قانع نمی‌شوند و طبیعتا آنها نیز همچنان از پاسخ‌ها قانع نشدند.

فتاحی گفت که لاریجانی از نمایندگان درخواست کرده جزئیات جلسه امروز را منعکس نکنند چرا که این کار به ضرر امنیت ملی و منافع کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی هم پس از پایان جلسه غیر علنی مجلس، رفع نگرانی‌های نمایندگان و تشریح روند مذاکرات هسته‌ای و وضعیت فنی مذاکرات را دلیل برگزاری این جلسه عنوان کرد.

علی لاریجانی گفت که در این جلسه دو ساعته راجع به روند مذاکرات، وضعیت فنی ایران و اینکه چگونه می‌توان مسائل کشور در زمینه مسائل هسته‌ای در دالان هسته‌ای مورد مذاکره قرار بگیرد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها برای رفع نگرانی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است همزمان با حضور ظریف و صالحی در مجلس جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران نیز در اعتراض به بیانیه هسته‌ای سوئیس مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این دانشجویان که از تشکل‌های انجمن اسلامی، بسیج، جامعه اسلامی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بودند با در دست داشتن پلاکاردهایی انتقاداتشان را به مفاد بیانیه لوزان اعلام کردند.

انتهای پیام

کد N782901

وبگردی