آفتاب

کارتر: واشنگتن نگران برخی رفتارهای پکن است/ آمریکا و چین نباید با یکدیگر دشمنی داشته باشند

کارتر: واشنگتن نگران برخی رفتارهای پکن است/ آمریکا و چین نباید با یکدیگر دشمنی داشته باشند

وزیر دفاع آمریکا در حالی خود را آماده سفر به آسیا و دیدار با متحدان منطقه‌ای این کشور می‌کند که طی سخنرانی گفت، واشنگتن به شدت نگران برخی رفتارهای چین است اما این دو قدرت بزرگ جهان نباید با یکدیگر خصومت و دشمنی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، "اشتون کارتر"، وزیر دفاع آمریکا در جریان سخنرانی در دانشگاه ایالت آریزونا پیش از سفر به آسیا با هدف تاکید بر استراتژی رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال آسیا گفت: آمریکا به تعهداتش در قبال کمک به برقراری صلح در آسیا پایبند است.

اما وزیر دفاع آمریکا همچنین اعلام کرد که واشنگتن از برخی اقدامات دولت چین در منطقه و همچنین گسترش اقدامات نظامی و فعالیتهای سایبری پکن بسیار نگران است. وی افزود: ما به همراه بسیاری دیگر از کشورها به شدت نگران این اقدامات دولت پکن در منطقه هستیم. بودجه هنگفت در زمینه دفاعی، اقدامات چین در فضای سایبری و رفتار این کشور در قبال دریای چین جنوبی و شرقی پرسش‌های بسیار زیادی را به وجود آورده است. تنش میان آمریکا و چین قابل پیشگیری است.

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: واشنگتن و پکن درست است که متحد نیستند اما دشمن هم نیستند. یک رابطه کاملا قوی و سازنده آمریکا برای امنیت و شکوه جهانی ضرورت دارد و با وجود اینکه دو کشور با یکدیگر روابط خوبی ندارند اما باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین به توافقات امضا شده میان پکن و واشنگتن در سال 2014 اشاره کرد که هدفش اعتمادسازی میان دو طرف بود و گفت: توافق دیگری نیز قرار است اواخر سال‌جاری میلادی برای جلوگیری از تقابل خطرناک هوایی امضا شود.

سفر کارتر به آسیا نخستین مورد از دو برنامه سفر برنامه‌ریزی شده وی در ماه‌های آتی محسوب می‌شود. وی به توکیو و سئول می‌رود. وزیر دفاع آمریکا در ژاپن درباره رهنمودهای جدید درباره همکاری‌های نظامی دو کشور که اواخر آوریل 2015 به امضا می‌رسد، گفت‌وگو خواهد کرد. این رهنمودها درباره گسترش نقش نیروهای دفاع شخصی ژاپن است که به سربازان ژاپنی این اجازه را می‌دهد تا در صورت حمله به کمک نیروهای آمریکایی بپردازند.

وی پس از دو روز اقامت در توکیو، روز پنجشنبه به سئول می‌رود تا بار دیگر بر تعهدات واشنگتن در امنیت کره‌جنوبی و در مقابل تحریکات و تهدیدهای پیونگ‌یانگ تاکید کند. وی روز شنبه ریاست نشست مقر فرماندهی پاسیفیک آمریکا را در هاوایی برعهده دارد. کارتر بار دیگر قرار است مه 2015 و برای شرکت در یک کنفرانس سالانه امنیتی در سنگاپور به آسیا بازگردد و به هندوستان نیز سفر کند.

انتهای پیام

کد N782611

وبگردی