آفتاب
افتخاری دیگر برای شاعر عرب/

جایزه هندی «آسان» به آدونیس رسید

جایزه هندی «آسان» به آدونیس رسید

آدونیس شاعر بلندآوازه عرب جایزه «شعر آسان» که هر ساله به یاد کوماران آسان شاعر سرشناس هندی اهدا می شود را دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هندو، آدونیس شاعر لبنانی-سوری ساکن پاریس، به عنوان برنده امسال جایزه شعر کوماران آسان که یک جایزه جهانی برای شعر است، انتخاب شد. این جایزه که از سوی بنیاد کوماران آسان اهدا می‌شود، برای تجلیل از یاد این شاعر در سطح جهانی اهدا می‌شود تا دیگر شاعران بین المللی را به شعردوستان هندی معرفی کند.

گروه داوران این جایزه روز دوشنبه در کلوب نشر کالیکوت گرد آمدند و آدونیس را به عنوان برنده این دوره انتخاب کردند.

کی جیاکومار نایب رییس این جایزه گفت: لازم نبود که بیشتر به انتخاب این شاعر مشهور بین‌المللی فکر کنیم.

گروه داوران نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گرچه یک قرن بین این دو شاعر- آدونیس و آسان- فاصله است، اما آنها مشترکات شعری بسیار دارند. هر دوی آنها از مدرنیست‌های بزرگی در زبان شعری شان هستند و در حالی که آسان از مالایام و آدونیس در دنیای عرب جایگاه خاصی دارند هر دوی آنها بر آزادی و اصلاحات اجتماعی بدون نادیده گرفتن ارزش های سنتی جوامع شان پافشاری دارند.

آدونیس خالق بیش از ۲۰ مجموعه شعری به زبان عربی است که به زبان های مختلف در سراسر جهان ترجمه شده اند و آثارش تقریبا به همه زبان‌ها موجود هستند. او سال‌هاست به عنوان یکی از گزینه های جدی جایزه ادبی نوبل مطرح است.

او در سال ۱۹۳۰ در غرب سوریه متولد شده و مدت‌ها برای اعتقاداتش در زندان به سر برده است. از سال ۱۹۸۵ او ساکن پاریس بوده است.

این جایزه به ارزش ۳۰۰ هزار روپیه (حدود ۴۸۰۰ دلار)، در تاریخ سوم ماه می در مراسمی ویژه در کیکارا زادگاه آسان به آدونیس اهدا خواهد شد. 

کد N782593

وبگردی