آفتاب

«آدونیس» برنده جایزه جهانی شعر شد

«آدونیس» برنده جایزه جهانی شعر شد

یک جایزه جهانی شعر به «آدونیس» شاعر عرب‌زبان سوری رسید.

یک جایزه جهانی شعر به «آدونیس» شاعر عرب‌زبان سوری رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آدونیس شاعر عرب برنده جایزه شعر «گریفین» که سال‌هاست در پاریس زندگی می‌کند، موفق شد جایزه جهانی شعر «آسان» 2015 را از آن خود کند.

هیأت داوران این جایزه که در هند راه‌اندازی شده، اعلام کرد که آدونیس برجسته‌ترین چهره در دنیای شعر امروز است و بدون هیچ تردیدی او را انتخاب کرده‌اند.

«علی احمد سعید اسبر» با تخلص آدونیس شاعر، مقاله‌نویس و مترجمی است که تاکنون بیش از 20 جلد کتاب و مجموعه شعر به زبان عربی منتشر کرده که به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند. او که عنوان بزرگ‌ترین شاعر در قید حیات جهان عرب را یدک می‌کشد، چندین اثر را از زبان فرانسوی برگردانده و نامش سال‌هاست به عنوان نامزد دریافت نوبل ادبیات مطرح می‌شود.

به گزارش ایندی نیوز، آدونیس سال 1930 در غرب سوریه به دنیا آمد. او به خاطر عقاید و اظهارات ملی‌گرایانه و سکولارش مدتی را در زندان سپری کرد. پس از آن در سال 1985 راهی پاریس شد. اکنون در این شهر سکونت دارد و اکثر فعالیت‌هایش را در فرانسه و لبنان دنبال می‌کند.

جایزه نقدی «آسان» روز سوم می به همراه لوح تقدیر به این شاعر سرشناس اعطا می‌شود. «نیکولاس گیلن» از کوبا، «ائوپالد سنگور» از سنگال، «جودیت رایت» از استرالیا و «کامالا داس» از هند پیش‌تر موفق به کسب این عنوان شده‌اند. «ماهاکاوی کوماران آسان» یکی از شاعران برجسته و اصلاح‌طلب اجتماعی اهل هند بود.

انتهای پیام

کد N782515

وبگردی