آفتاب

حمله سعودی به یمن: اشتباه استراتژیک

حمله سعودی به یمن: اشتباه استراتژیک

حمله ناگهانی عربستان سعودی به یمن، نخستین اقدام پادشاه جدید سعودی برای تثبیت قدرت خود و تلاش برای ایجاد ائتلافی میان کشورهای منطقه با تاکید بر رهبری این کشور در تامین امنیت منطقه بود.

طرح ایجاد یک ارتش مشترک و تلاش برای حمایت کشورهای آمریکا، ترکیه و پاکستان و دول عربی از این حمله توسط عربستان سعودی نیز گویای آن است که سعودی سعی دارد نقشی را که تا دیروز به گروههای تروریستی همچون القاعده، داعش و افرادی چون صدام واگذار کرده بود راسا خود بر عهده بگیرد. شکست داعش در تکریت و در یمن نیز از جمله تحولاتی بود که عربستان را نسبت به حمله به یمن مصمم تر نمود. اما عربستان از این حمله چه اهدافی را در سر دارد ؟
1- تلاش برای بازگرداندن نقش منطقه ای عربستان : عربستان تلاش دارد تا به متحدان غربی خود ثابت کند که می تواند نقش ژاندارمی منطقه را بر عهده گرفته و از منافع آنان دفاع کند. نزدیکی و افزایش مذاکرات ایران و آمریکا باعث شد تا سعودی ها نیز بیشتر در جهت ایفای چنین نقشی تلاش کنند. از سوی دیگر، هراس عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص کنترل خلیج عدن و تنگه باب المندب توسط حوثی ها نگرانی مشترکی بود که عربستان را به این حمله تشویق نمود.
2- تثبیت پادشاهی ملک سلمان و تلاش در جهت کاهش اختلافات داخلی شاهزادگان سعودی: این جنگ باعث می شود تا ضمن فرصتی برای سرکوب مخالفان داخلی، تصفیه حسابهای درونی میان شاهزادگان سعودی بر سر قدرت نیز به آرامی انجام پذیرد.
3- تلاش برای کاهش اختلافات دول عربی خلیج فارس: هدف دیگر این حمله، کاهش اختلافات کشورهای عربی خلیج فارس و ترغیب آنان به تمکین رهبری و پادشاهی جدید عربستان سعودی بود.
4- جلوگیری از نفوذ فکری ایران در منطقه: عربستان سعودی همچنان سعی در گسترش پروژه ایران هراسی دارد. این کشور ابتدا با ایجاد گروههای تروریستی سعی نمود تا عراق و سوریه را نا امن نموده و ضمن تشدید ایران هراسی به جنگ شیعه و سنی دامن بزند اما چنین رهیافتی نتوانست دول دیگر عربی را متقاعد به گسترش این تفکر نماید زیرا بسیاری از این کشورها از جمله عربستان دارای اقلیتهای شیعه ای هستند که نا آرامی را در داخل این کشورها بوجود آورده و جنگ داخلی را برای آنان به ارمغان خواهد آورد.
اما محاسبات عربستان سعودی آنگونه که به نظر می رسد به اهداف خود نخواهد رسید. زیرا حمله غیرقانونی و نامشروع عربستان به یمن باعث شد تا مردم منطقه نیز به نیات سعودیها جهت ایجاد آرامش و ثبات در منطقه تشکیک نمایند.
پیامدهای جنگ
1- وحدت مردم یمن: 50 الی 60 درصد مردم یمن را سنی های شافعی و حنبلی تشکیل داده و 35 الی 40 درصد از مردم یمن را شیعیان تنشکیل می دهند. حمله عربستان باعث خواهد شد تا مردم یمن و قبائل این کشور متحد شده و کینه عربستان را تا مدتها در سینه خود حفظ نمایند.
2- فشار افکار عمومی: نامشروع بودن جنگ عربستان بر علیه یمن و حملات بی هدف توسط این کشور و کشته شدن مردم غیر نظامی، باعث خواهد شد تا به زودی افکار عمومی جهان عرب و حتی غرب بر علیه عربستان موضع بگیرد.
3- طولانی شدن جنگ: افزایش و طولانی شدن روند جنگ، عربستان را بطور قطع زمینگیر خواهد نمود. طولانی شدن جنگ باعث افزایش اختلافات در درون هیات حاکمه سعودی و کشورهای موتلف آن خواهد شد. سعودی ها اغلب از خلبانان و سربازان خارجی در حملات خود استفاده می کنند که این مساله نیز به نقاط ضعف آنان خواهد افزود. در حالی که یمنی ها از چنین امکاناتی برخوردار نبوده و اساسا از کشور خود دفاع کرده و چیزی برای از دست دادن ندارند. از سوی دیگر، مقابله یمن با حملات سعودی منجر به افزایش مشروعیت حوثی ها نیز خواهد شد.
هرچند این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که حوثی ها نیز باید برای شکاف در متحدین عربستان بویژه متحدین غربی این کشور، اقداماتی را مد نظر قرار داده و هم اکنون با تشکیل یک گروه دیپلماتیک قوی با همراهی کلیه اقشار مردم یمن شکایت مردم این کشور را نسبت به حملات عربستان به سازمانهای بین المللی ارائه داده و در جهت رفع نگرانی های غرب نیز تلاش کنند.
شاید به زودی شاهد آن باشیم که عربستان با درک واقعیات موجود به دنبال یک میانجی جهت حل و فصل این منازعه باشد.

کد N782514

وبگردی