آفتاب

گفتگوی اوباما و سلطان قابوس درباره «جزئیات» بیانیه سوئیس

گفتگوی اوباما و سلطان قابوس درباره «جزئیات» بیانیه سوئیس

اوباما با پادشاه عمان درباره جزئیات بیانیه حاصل شده بین ایران و ۱+۵ در لوزان سوئیس گفت‌وگو کرد.کاخ سفید گفت: اوباما در تماسی تلفنی با سلطان قابوس وعده داد،با عمان و سایر شرکای منطقه‌ای برای پرداختن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه کار کند.

به گزارش فارس، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه با «سلطان قابوس»، پادشاه عمان درباره جزئیات چارچوب تفاهم به دست آمده در لوزان بین ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کرد.
بر اساس بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده اوباما در این گفت‌وگو بر تعهد آمریکا برای همکاری با عمان و شرکای منطقه‌ای آمریکا برای حل آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» خوانده شده تأکید کرده است.
هیأت‌های دیپلماتیک ایران و کشورهای موسوم به گروه 1+5 پنجشنبه (13 فروردین ماه) اعلام کردند به تفاهمی بر سر چارچوب توافق نهایی رسیده‌اند که قرار است زیربنای ادامه رایزنی‌ها تا ضرب‌الاجل خودخوانده 30 ژوئن (11 تیرماه) باشد.
بیانیه مشترکی که آقای «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران و خانم «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در لوزان قرائت کردند به مشخص کردن رئوس چارچوبی می‌پردازد که طرفین برای توافق نهایی به آن رسیده‌اند.
علاوه بر این، ایران و آمریکا همزمان سندهای جداگانه و متفاوتی منتشر کرده‌اند که به شرح جزئیاتی از مفاد مورد توافق طرفین می‌پردازد. محمد جواد ظریف سند طرف آمریکایی (فکت‌شیت) را رد کرده و آن را تلاش طرف آمریکایی برای مصادره به مطلوب تفاهم یاد شده خوانده است.
رفع تحریم‌ها، به رغم این، چنانکه از اظهارات مقامات ایرانی و غربی در روزهای گذشته برمی‌آید از جمله موضوعات قابل تفسیر و محل اختلاف بین دو طرف است.
مقام‌های آمریکایی و غربی در روزهای قبل در حالی از «تخفیف» یا «تعلیق» تحریم‌ها پس از اقدامات راستی‌آزمایی آژانس سخن گفته‌اند که مقام‌های ایران می‌گویند این اقدامات بلافاصله پس از اجرایی شدن توافقنامه «حذف» خواهند شد.
تحریم‌های یکجانبه و بین‌المللی علیه ایران بر اساس ادعاهای بی‌پایه‌ای که کشورهای غربی به رهبری آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند، وضع شده‌اند.
ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) است که به کشورهای عضو حق برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز را می‌دهد.
کشورهای عرب ایران را متهم می‌کنند نبردهای نیابتی را در خاورمیانه دامن زده است که موجب بی‌ثباتی سوریه، عراق، یمن، لبنان و کشورهای دیگر شده است.
عمان از مقامات چند کشور خلیج فارس برای شرکت در کنفرانسی در کمپ‌دیوید برای کاهش نگرانی‌های آنها دعوت کرده است.
کد N782485

وبگردی