آفتاب
از دقایقی پیش؛

تجمع دانشجویان مقابل مجلس در واکنش به بیانیه لوزان آغاز شد

تجمع دانشجویان مقابل مجلس در واکنش به بیانیه لوزان آغاز شد

جمعی از دانشجویان از دقایقی پیش با تجمع در مقابل ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی نسبت به بیانیه هسته‌ای لوزان اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در تجمع دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی در مقابل مجلس شورای اسلامی که از دقایقی پیش آغاز شد، این دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی با مضمون «انتقاد به بیانیه لوزان»، موضع خود را نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای لوزان اعلام کردند.

بر روی این پلاکاردها جملاتی از قبیل «تعهدات ایران در اراک و فوردو، برگشت‌ناپذیر ـ تحریم‌ها، برگشت‌پذیر»، «این یک خٌدعه آمریکایی است که ابتدا رفتارها را می‌بینیم و بعد تحریم‌ها را رفع می‌کنیم» و «بازرسی‌های حیرت‌انگیز آژانس شبیه کاپیتولاسیون است» نوشته شده و دانشجویان با سر دادن شعارهایی، خواستار توجه به حقوق قانونی ملت ایران در مذاکرات هسته‌ای شده‌اند.

قرار است در این تجمع سعید زیباکلام، استاد دانشگاه امام صادق (ع) در سخنانی به نقد نتیجه بیانیه لوزان بپردازد؛ همچنین 30 سئوال دانشجویان از مسئولان دستگاه دیپلماسی کشورمان در ارتباط با روند پیگیری مذاکرات هسته‌ای طرح شده که توسط نماینده دانشجویان در حال قرائت است؛ برخی از این سئوال‌ها به این شرح است:

ـ آیا می‌دانید اگر با اغماض، تحریم‌های هسته‌ای را همان تحریم‌های منع اشاعه در نظر بگیریم، تنها شامل چند تحریم بسیار کم اهمیت می‌شود و هیچ کدام از قوانین اصلی تحریم و تحریم‌های نفتی و بانکی را شامل نمی‌شود؟!

ـ آیا متوجه هستید علاوه بر این، قید تحریم‌های «ثانویه» که در مورد تحریم‌های آمریکا پذیرفته‌اید، منجر می‌شود که علاوه بر افراد و شرکت‌های آمریکایی، هر شرکت بین‌المللی که حتی یک درصد سهامش در اختیار آمریکایی‌ها باشد (تقریبا همه شرکت‌های مهم دنیا)، شامل تعلیق تحریم‌ها هم نمی‌شود؟!

ـ انتشار گسترده متن تفسیر وزارت امور خارجه از توافق لوزان (فکت شیت ایرانی) در رسانه‌های داخلی و قرار دادن چند ساعته بر روی سایت وزارت امور خارجه و سپس حذف آن به چه علت بوده است؟!

ـ آیا نشنیده‌اید که رهبر انقلاب تیر ماه 93 در جمع مسئولان عالی نظام با ذکر نیاز قطعی به 190 هزار سو (حدود 190 هزار سانتریفیوژ نسل اول) گفتند که آمریکا با زیاده‌خواهی می‌خواهد ایران را به 10 هزار سانتریفیوژ قانع کند؟ ولی در لوزان با 5000 سانتریفیوژ نسل اول قانع شده‌ایم.

ـ آیا متوجه شده‌اید در توافق ژنو، ایران هنوز حق غنی‌سازی پنج درصد را داشت، اما طبق بیانیه لوزان دیگر غنی‌سازی بیشتر از 3.67 درصد را هم نخواهد داشت و این یعنی از ژنو هم عقب‌تر رفته‌ایم؟!

ـ آیا بعد از خداحافظی با نیمی از صنعت هسته‌ای کشور در توافق ژنو، کوچک‌ترین گشایشی در وضعیت تحریم ها صورت گرفت؟ آیا از این تجربه نباید درس بگیریم؟!

ـ آیا می‌دانید میزان ذخیره اورانیوم غنی شده کشور از 10 هزار کیلوگرم فعلی با از بین بردن 9700 کیلوگرم که صرفاً 300 کیلوگرم برای مصارف آزمایشی و تحقیقاتی خواهد رسید و تا حداقل 10 سال در همین سطح باقی می‌ماند؟ و آیا می‌دانید که فقط برای تامین نیروگاه بوشهر به 30 هزار کیلوگرم سوخت در سال نیاز است؟!

ـ آيا می‌دانید قلب راکتور اراک از همان ابتدا باید منهدم شود و به خارج از کشور منتقل شود و از طرف دیگر می‌دانید که با توجه به تجربه باز طراحی راکتور بوشهر، باز طراحی راکتور اراک حداقل 20 سال به طول خواهد انجامید و آیا این به معنی تعطیلی عملی و چراغ خاموش راکتور اراک نیست؟

ـ آیا می‌دانید با رفتن توافق ذیل قطعنامه شورای امنیت، دیگر شش کشور مقابل ایران می‌ایستند و تمام کشورهای عضو سازمان ملل مقابل این قرار می‌گیرند و عملاً با دست خودمان اجماع جهانی علیه ایران ایجاد می‌کنیم.

کد N782435

وبگردی