آفتاب
محمدی‌ری‌شهری تشریح کرد

مهمترین عوامل تحقق همدلی و همزبانی

مهمترین عوامل تحقق همدلی و همزبانی

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت: اگر شعار سال در محیط کار، محیط خانوادگی و در جامعه ما پیاده شود، امسال بی تردید سال پر برکتی خواهیم داشت.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محمدی ری‌شهری در نخستین جلسه تواصی به حق کارکنان آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با تبریک سال جدید و تبریک ایام با سعادت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها و با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبرمعظم انقلاب به نام "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" افزود: یکی از عواملی که زندگی را سرشار از موفقیت و شادکامی خواهد کرد، همدلی و همزبانی است و باید همه آحاد جامعه و مسئولان برای تحقق این شعار مهم در فضای زندگی، فضای اجتماعی و فضای سیاسی تلاش کنند.

محمدی ری‌شهری تصریح کرد: قطعاً هدف از بیان این شعار از سوی رهبر معظم انقلاب تحقق همدلی میان کسانی که در گذشته نیز همدل و همزبان بوده‌اند نیست بلکه می‌بایست با تحقق این شعار همه کینه‌ها زایل شده و جامعه به سمت سعادت حرکت کند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با برشمردن عوامل تحقق این شعار در آیات و روایات اهل بیت علیهم السلام گفت: نخستین عامل در تحقق همدلی و همزبانی حسن نیت است، یعنی انسان در کارهایش سوء نیت نداشته باشد که این مساله آثار خوب و برکات زیادی برای انسان ایجاد خواهد کرد.

محمدی ری‌شهری گفت: اگر انسان در آغاز هرکاری نیت‌اش این باشد که آن کار را خوب و محکم و با جدیت و همه توان و با نیت الهی انجام دهد، خداوند به کارش برکت خواهد داد.

وی تصریح کرد: همچنین یکی از عوامل تفرقه، سوء نیت است زیرا مقتضای اسلام و ایمان همدلی و برادری است ولی سوء نیت‌ها و پلیدی‌های درونی موجب می‌شود که تفرقه ایجاد شود و خیرخواهی و گره گشایی از میان جامعه اسلامی رخت خواهد بست.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث حسن ظن را دومین عامل همدلی و همزبانی برشمرد و گفت: قرآن کریم انسان را از گمان بد برحذر می‌دارد و در روایتی از حضرت علی علیه السلام آمده است کسی که به دیگران حسن ظن داشته باشد، مردم او را دوست خواهند داشت و حسن ظن در خانواده نیز موجب جلب محبت در بین اعضای خانواده خواهد شد.

محمدی ری شهری با بیان اینکه حسن ظن از دستورات موکد اسلام است، تصریح کرد: به دستور کلام الهی مومنان نه تنها باید از گمان بد نسبت به یکدیگر پرهیز کنند، بلکه باید نسبت به یکدیگر خوش گمان باشند.

وی گفت: در روایات آمده است: بدترین افراد کسی است که به هیچ کس اطمینان پیدا نمی‌کند و کسی هم به او اطمینان پیدا نمی‌کند و این مساله موجب می‌شود که دوستی‌ها از میان رفته و دشمنی‌ها آشکار شود.

محمدی ری شهری با اشاره به موضوع مذاکرات سیاسی ایران با کشورهای غربی تصریح کرد: بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب باید اکنون نسبت به دوستان انقلاب خوش گمان بوده و صرفا به دشمنان بدگمان باشیم در حالی که متاسفانه این روزها دیده می‌شود، نوک پیکان بدگمانی در برخی موارد به سمت دوستان نظام و انقلاب گرفته شده و از دشمنان اسلام و انقلاب غفلت می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) گفت: در موضوع مذاکرات چنانچه تاکنون پیش رفته اگر به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب عمل شود، با هیچ مشکلی مواجه نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: یکی از رهنمودهای اساسی اسلام این است که اسلام با هیچ کس مگر مهاجمان سر جنگ نخواهد داشت و با همه در حال صلح خواهد بود، اما از ملزومات مهم در زمان صلح، هوشیاری است زیرا ممکن است دشمن بخواهد در شرایط صلح فاصله را کم کرده و در لحظه مناسب ما را غافلگیر کند.

محمدی ری شهری همچنین از حسن خلق به عنوان عامل دیگر تحقق همدلی و همزبانی نام برد و گفت: این نکته مهم در روایات متعدد مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: اظهار محبت و دوستی کردن و باخبر کردن افراد از محبت قلبی موجب همدلی خواهد شد، چنانچه در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است که به مردم اظهار محبت کن که آنها هم به تو علاقه مند می‌شوند.

محمدی ری شهری همچنین از انصاف به عنوان عامل دیگر تحقق همدلی و همزبانی یاد کرد و گفت: در روایات آمده است که بالاترین پاداش به انصاف تعلق می‌گیرد و انسان می‌بایست در نقد و حتی در تعریف از دیگران جانب انصاف را نگه دارد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: جناح‌های سیاسی اگر می‌خواهند سال همدلی و همزبانی محقق شود می‌بایست انصاف را رعایت کنند که انسان‌های با انصاف دوستان و علاقمندان زیادی دارند.

دیدار رئیس و مدیران شبکه قرآن سیما با آیت‌الله محمدی ری شهری

آیت‌الله محمدی ری شهری همچنین در دیدار رئیس و مدیران شبکه قرآن سیما با تبریک سال جدید که سال دولت و ملت، همدلی و هم زبانی نام گرفته است و ایام ولادت باسعادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، در بیان روایتی از حضرت علی علیه السلام در تشویق به قرآن خوانی و قرآن دانی گفت: در این روایت شریف آمده است که در قرآن، علم اولین و آخرین است و در آن برای هیچ گوینده‌ای تا ابد جای سخنی باقی نگذاشته است.

وی تصریح کرد: در خصوص قرآن فقط باید به آموزه‌های اهل بیت تمسک جست که ایشان زبان قرآن را می‌دانند و تاویل و تفسیر واقعی کلام خدا برای آنان، روشن و آشکار است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با بیان اینکه اثر پژوهشی جدیدی در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث به نام پرتوی از تفسیر اهل بیت، در حال تهیه است که در آینده نزدیک با موضوع ریشه یابی روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در قرآن ارائه خواهد شد، گفت: در آن مجموعه، روایاتی که شاید در ظاهر آن ارتباط مستقیمی با آیات قرآن دیده نمی‌شود، به شکل تخصصی بررسی شده و مورد ریشه یابی قرآنی قرار گرفته‌اند.

محمدی ری‌شهری همچنین کوچک کردن و چابک کردن ساختار سازمان صدا و سیما را از جمله کارهای پربرکت در مدیریت جدید دانست و گفت: محور قرار دادن قرآن در همه تولیدات سیمای قرآن نیز از دیگر کارهای مبارکی است که موجب تمرکز مجموعه در تهیه محتوای ارزشمند و تخصصی قرآنی خواهد شد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: خلاء وجود یک شبکه تلویزیون قرآنی که با مبانی صحیح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به تبیین آیات قرآن بپردازد، در سطح بین المللی و با زبان‌های عربی و انگلیسی احساس می‌شود که امید است در صورت وجود شرایط و امکانات کافی مدیریت جدید صدا و سیما به انجام آن موفق شود.

محمدی ری‌شهری همچنین با اشاره به پیشنهاد مدیر شبکه قرآن در زمینه تنظیم نهج البلاغه بر اساس تاریخ صدور خطبه‌ها و نامه‌ها، از تهیه مجموعه‌ای با عنوان حکمت نامه علوی در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خبر داد و افزود: انجام پیشنهاد آقای محمدی نیا ضمن این کار قابل انجام است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) اظهار کرد: باید از فرصت‌هایی که برای خدمت به معارف و کلام الهی برای ما پیش می‌آید نهایت بهره مندی را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در این دیدار با آرزوی موفقیت برای همه دست اندرکاران شبکه قرآن سیما برای کسب بینش و بصیرت صحیح برای ساماندهی و هدایت شبکه قرآن سیما در هرچه جذابتر نمودن تولیدات این شبکه برای همه مخاطبان و خصوصا نسل جوان گفت: باید به شکلی برنامه ریزی شود که این شبکه از جمله شبکه‌های جذاب و پر مخاطب سیما باشد.

انتهای پیام

کد N782373

وبگردی