آفتاب

خبرهای مهم سیاسی 2شنبه:چنجال بر سر شعار مرگ بر آمریکا/واکنش مطهری به یک دستور/توانایی ظریف در چیست؟

خبرهای مهم سیاسی 2شنبه:چنجال بر سر شعار مرگ بر آمریکا/واکنش مطهری به یک دستور/توانایی ظریف در چیست؟

موضوع مذاکرات هسته ای همچنان مورد توجه رسانه ها است.در آمریکا هم مذاکرات لوزان محل بحث آمریکایی ها است.

شبکه خبری سی بی اس آمریکا در گزارشی که در برنامه صبحگاهی روز شنبه خود به روی آنتن برد تفسیری درباره شعار" مرگ بر آمریکا" در نماز جمعه تهران ارایه کرد که با انتقاد برخی از سایت های محافظه کار آمریکایی روبرو شد.

 الیزابت پالمر" گزارشگر شبکه خبری سی بی اس آمریکا روز شنبه در برنامه صبحگاهی سی بی اس (this morning) به هنگامی که می خواست درباره واکنش ها به تفاهم لوزان در ایران صحبت کند در گزارش خود به برگزاری نماز جمعه در فردای روز اعلام تفاهم در تهران پرداخت و به حمایت خطیب جمعه موقت تهران (آیت الله امامی کاشانی) از تفاهم لوزان به عنوان یک نشانه از جو مثبت درباره تفاهم سیاسی در لوزان اشاره کرد.

گزارشگر با این حال تاکید کرد : "در نماز جمعه این هفته نیز طبق معمول شعار مرگ بر آمریکا همچنان سرداده شد اما این شعار در ایران بیشتر از اینکه از روی خصومت سرداده شود تبدیل به عادت شده است."

سخنان شیخ وهابی علیه شیعیان


عبدالرحمان السدیس امام جماعت مکه، طی سخنانی گستاخانه ، تئوری اصلی عربستان و وهابیون را که همواره از سوی سعودی های تکذیب می شد، را اعلام کرد و گفت: عربستان باید از صلاح الدین ایوبی الگو بگیرد و ابتدا با ایران و شیعه بجنگد. ما با ایران و شیعه می جنگیم، چراکه آنها به ما اتهام وارد می کنند. ما باید از صلاح الدین الگو بگیریم که پیش از جنگ با مسیحیان و یهودیان با شیعیان جنگید.

نظر مطهری به دستور رهبر معظم انقلاب در مورد«حذف آرزوی سلامتی برای ایشان»


علی مطهری ، نماینده مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص خوشامدگویی مهمانداران هواپیماها پرداخته و آن را "مصلحانه" خوانده است.


در ایام تعطیلات نوروز خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر این که رهبر انقلاب در جریان سفر به مشهد زمانی که مهماندار هواپیما در خوشامدگویی ابتدایی به مسافران گفته است «و با آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب» دستور دادند این جمله از متن خوشامدگویی پروازهای شرکتهای هواپیمایی حذف شود.

این دستور نشان می‌دهد که ایشان با هر کاری که شائبه تملق و چاپلوسی داشته باشد مخالف‌اند و اقدام برخی کارگزاران حکومت که بی‌مناسبت از نام مقام رهبری استفاده می‌کنند یا به تعریف و تمجید می‌پردازند مورد رضایت ایشان نیست.

توصیه های اقتصادی آیت الله مکارم به نهاوندیان


آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: یکی از ماموریت‌های دولت در سال جدید توسعه و تقویت بنیه اقتصادی کشور باشد که در این راستا باید لوازمی چون تقویت بانک مرکزی مورد توجه قراربگیرد.
این مرجع تقلید در دیدار با نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور او ادامه داد: دولت باید بیش از پیش با بی‌انضباطی‌های مالی برخی از بانک‌ها برخورد کند و اجازه ندهد کار بانکی در کشور به جای حل مشکلات کشور، مشکلات را بیشتر کند.

 

توانایی های ظریف به روایت یک رسانه آمریکایی


توانایی ظریف برای کسب امتیازات در مذاکرات برای هر وزیر خارجه ای قابل توجه خواهد بود. اما ظریف چگونه این کار را انجام می دهد؟ قسمتی از پاسخ مربوط به جذابیت های شخصی وی است. او برای بیش از یک دهه چنان درگیر نخبگان سیاسی واشینگتن بوده است که در این مسیر فعالیتی بیش از فعالان محلی احزاب در آیووا و نیوهمشایر داشته است.

همانند مقامات محلی که این فرصت را پیدا می کنند تا با چهره های سیاسی ملی دیدار کنند، طریف که از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷، نماینده ایران در سازمان ملل بود، این فرصت را به عنوان یک مقام دولت ایران داشت تا از طریق ایمیل به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد و با تحلیلگران و اعضای کنگره در ارتباط باشد.

ری تکیه، کارشناس امور ایران در شورای روابط خارجی می گوید: «ظریف قابل دسترسی بود. وقتی وی سفیر بود، حاضر به بحث و گفتگو بود. این واقعیت با توجه به این که بسیاری از سفرای ایران در سازمان ملل مایل به انجام چنین کاری نبودند، بسیار مهم است.»


بحران مالی در موتلفه

دبیرکل موتلفه در کافه خبر گفت:برخی از افراد تصور می کنند که مؤتلفه اسلامی به یک منبع بسیار وسیع مالی متکی می باشد. بنده به عنوان دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی می گویم که ما بحران مالی داریم و این بحران از بعد از مرحوم شدن استاد عسگر اولادی بیشتر شده ما نمی خواهیم از نظر مالی به هیچ فردی وابسته باشیم ،چرا که اگر فرد یا گروهی به حزب کمک مالی کنند، شاید توقعاتی را هم دارند. ما افرادی را در شورای مرکزی داریم، که عضو بازار هستند، تعدادشان هم خیلی کم هست اما نیازمندی های مالی مؤتلفه را منحصرا از طریق آنها هم تامین نمی کنیم. ما در حزب برای سیستمی شدن و تامین ما یحتاج مالی، برنامه هایی تدوین کرده ایم که سنگینی بار مالی را روی دوش اعضای موتلفه بگذاریم نه روی دوش چند نفر. کسانی که وارد می شوند تازه باید به ما کمک مالی هم بکند نه اینکه ما به آنها کمک کنیم.

/212 212 

 

 

کد N782186

وبگردی