آفتاب

یونسی مطرح کرد: شوراها پایه پارلمان های محلی است

یونسی مطرح کرد: شوراها پایه پارلمان های محلی است

حجت الاسلام یونسی در گفت و گو با مجله کلید ملی بر اهمیت فعال کردن احزاب ملی تاکید کرد.

اهم اظهارات يونسي در ادامه مي آيد:

*شوراها يک پايه است براي پارلمان هاي محلي. پارلمان هاي محلي بالاخره يک روز اتفاق مي افتد. هرچه ما شوراها را تقويت کنيم بدبيني هايمان نسبت به هم کم مي شود و در عوض آشنايي هايمان به هم زياد مي شود. هر چه ما به هم آشنا شويم به هم بيشتر اعتماد مي کنيم.

*مهم ترين کاري که بايد همه ارگان هاي مختلف اجتماعي انجام دهند آشنايي با هم است. بايد مردم اصفهان، مردم کردستان، مردم بلوچستان يك ديگر را بشناسند. اين کار از طريق سازمان هاي تبليغاتي و رسانه هاي جمعي و مراکز آموزشي قابل اجراست. صنعت توريسم را بايد بر آن بيفزاييم. صنعت توريسم مي تواند بخش زيادي از اين ناآشنايي قومي را از بين ببرد. مي گويند صنعت توريسم در اروپا به اين دليل به وجود آمد كه بعد از جنگ جهاني نشستند گفتند بالاخره چرا ما با هم مي جنگيم؟ ديدند هيچ دليلي ندارد جز اين که فرانسوي ها، آلماني ها را نمي شناسند و آلماني ها انگليسي ها را نمي شناسند. خيال مي کنند که دشمن هم هستند در حالي که اين ها يک خانواده هستند و دين و فرهنگ شان يک ريشه دارد.

*براي کشور کثيرالقوم ايران، صنعت توريسم علاوه بر منافع فراوان اقتصادي که دارد، هم مي تواند اشتغال زيادي توليد کند، هم مي تواند شناخت فرهنگي ايجاد کند. اگر اين اتفاق بيفتد، ادغام و توسعه اجتماعي تسهيل مي شود.

*من الان مهم ترين چيزي که موثر مي‌دانم، فعال کردن احزاب ملي است. احزاب ملي مي‌توانند کاملاً در اين جا به تقويت هويت ملي و شورايي عمل و به نهادينه کردن دموکراسي و مردم سالاري کمک کنند. احزاب چند خاصيت دارند. انتخابات محلي را مي‌توانند ساماندهي کنند در اين صورت به جاي اين که دو قوم با هم درگير شوند، مي‌توانند در دو سه جريان سياسي با هم رقابت کنند. از اين رو مردم کردستان، سيستان بلوچستان و همه اقوام، زماني كه انتخاب محلي است، قومي تصميم نمي گيرند، بلکه براساس ديدگاه هاي سياسي و در سطح ملي براي همه ايران تصميم مي گيرند. يعني مردم کرد يا مردم بلوچ براي همه مردم ايران تصميم مي گيرند و اين ما را به هم نزديک مي کند.

2929

کد N782122

وبگردی