آفتاب
نیویورک تایمز مطرح کرد

لزوم جدی گرفتن خطر هسته‌ای پاکستان به جای ایران

لزوم جدی گرفتن خطر هسته‌ای پاکستان به جای ایران

موضوع هسته‌ای پاکستان و ریسک‌های ناشی از آن مساله‌ای نیست که قدرتهای جهانی حتی با وجود حساسیت درباره مذاکرات هسته‌ای ایران آن را نادیده بگیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نیویورک تایمز هم اکنون به طرز منطقی‌ای توجه بیشتر جهان به مذاکرات میان ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) معطوف شده است و در صورتی که این توافق نهایی شود، قدرتهای جهانی و جامعه بین‌الملل باید همه‌ توجه خود را به پاکستان معطوف کنند.

پاکستان هم اکنون دارای زرادخانه‌ هسته‌ای است که سرعت گسترش آن از دیگر کشورهای دارای زرادخانه‌ی هسته‌ای بیشتر است و اخیرا به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته است.

هفته گذشته نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرد که این کشور قصد دارد تعداد هشت زیر دریایی سنگین با قابلیت حمل تجهیزات هسته‌ای را از چین وارد کند که هزینه‌ آن حدود 5 میلیارد دلار برآورد شده است.

هفته گذشته پاکستان یک موشک کروز هسته‌ای زمین به زمین دیگر را نیز آزمایش کرد که به نظر می‌رسد قادر خواهد بود همه‌ی نقاط هند رامورد هدف قرار دهد.

این سرمایه گذاری‌ها نشان‌دهنده ادامه‌ دشمنی و رقابت هسته‌ای با هند، همسایه‌ خود است.

پاکستان هم اکنون یک زرادخانه‌ی هسته‌ای با 120 تجهیزات و کلاهک هسته‌ای دارد که انتظار می‌رود این رقم در طول دهه‌ی آینده ، سه برابر شود.

هم اکنون پاکستان دارای تجهیزاتی مثل زیر دریایی‌های جدید موشک میان برد کروز هسته‌ای شاهین 3 و تسلیحات تاکتیکی کوتاه برد برای هدف قرار دادن هند است.

در همین حال زرادخانه‌ هند که هم اکنون دارای 110 سلاح هسته‌ای است رشد آهسته‌تری نسبت به زرادخانه‌ی هسته‌ای پاکستان دارد.

موضوع هسته‌ای پاکستان و ریسک‌های ناشی از آن مساله‌ای نیست که قدرت‌های جهانی هر چقدر هم که مذاکرات با ایران طول بکشد آن را نادیده بگیرند.

انتهای پیام

کد N782022

وبگردی