آفتاب

درخواست عربستان از پاکستان، نواز شریف را به مخمصه می‌اندازد

درخواست عربستان از پاکستان، نواز شریف را به مخمصه می‌اندازد

پارلمان پاکستان امروز (دوشنبه) در حالی درخواست عربستان برای کمک گرفتن نظامی علیه یمن را بررسی می‌کند که این درخواست می‌تواند نخست‌وزیر پاکستان را در مقابل مردم هراسان از جنگ این کشور به مخمصه و دردسر بیندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمانی که عربستان از دولت پاکستان خواسته تا به ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض علیه حوثی‌ها در یمن بپیوندد، نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان اقدامات احتیاطی در پیش گرفته و در حالی که مکرر می‌گوید در مقابل هرگونه تهدید از تمامیت و انسجام ارضی عربستان دفاع می‌کند، به ماهیت چگونگی این دفاع اشاره‌ای نکرده است.

عارف رفیق، یک محقق در موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن در این باره می‌گوید: دولت اسلام‌آباد به دنبال ایجاد رضایت و برآورده کردن حداقل انتظارات عربستان است. البته بعید است که پاکستان دست به اقدامی معنا دار داخل یمن بزند و تنها به تقویت مرز عربستان می‌پردازد.

نواز شریف به عربستان مدیون است. عدم پرداخت مالیات در پاکستان که به امری شایع بدل شده، این کشور را مجبور می‌کند تا به صورت مداوم و منظم و برای جلوگیری از یک بحران اقتصادی به تزریق پول خارجی دست بزند. سال گذشته میلادی، عربستان مبلغ 1.5 میلیارد دلار به پاکستان داد. ریاض همچنین میزبان نواز شریف بود؛ زمانی که وی در کودتای نظامی 1999 توسط ژنرال پرویز مشرف از قدرت برکنار شد.

اما پیوستن پاکستان به ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن به معنای دامن زدن به یک درگیری فرقه‌ای در داخل است؛ کشوری که یک پنجم آن را شیعیان تشکیل می‌دهند و حملات علیه شیعیان رو به رشد است و در بلندمدت هم به بی‌ثباتی کشور منجر می‌شود.

مداخله اسلام‌آباد در این ائتلاف ضدحوثی‌ها در یمن احتمالاً به خشم دولت ایران منجر خواهد شد؛ کشوری که مرزهایی طولانی با پاکستان دارد و خود از اقدامات شبه‌نظامیان پاکستانی‌ در امان نیست. مرزهای اصلی دیگر پاکستان با هندوستان و افغانستان است؛ کشورهایی که سربازان پاکستان از گذشته عملیات ضدطالبان در آنها انجام داده و می‌دهند.

این در حالی است که اکثر مردم پاکستان نیز مخالف مداخله کشورشان در عملیات عربستان در یمن هستند.

در سرمقاله روزنامه اکسپرس تریبیون آمده است: باید یادآور شویم که پاکستان ندیمه و مستخدم عربستان نیست.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که ارتش پاکستان باید حرف نهایی را بزند. اما ژنرال‌های ارتش همچنان ساکت هستند. پاکستان قریب به 1.5 میلیون سرباز فعال و ذخیره دارد اما حدود یک‌سوم آنها در مرزهای افغانستان هستند و مابقی در مرز با هندوستان مستقر شده‌اند. همچنین تعدادی دیگر از سربازان هم در برنامه مقابله با تروریسم جدید پاکستان به کار برده می‌شوند.

محمدعلی دورانی، ژنرال بازنشسته و مشاور سابق امنیت ملی پاکستان در این باره می‌گوید: حتی اگر هم عربستان یک دوست ویژه برای دولت و ارتش پاکستان باشد، مداخله اسلام‌آباد در یمن غیرهوشمندانه است.

وی افزود: اگر اسلام‌آباد خواهان دفاع از عربستان در مقابل تهاجم است، همانطور که متعهد شده، به نظرم باید در اعزام سربازان خود به یمن تعلل کند. اعزام سرباز به یک کشور ثالث اقدامی از روی بی‌احتیاطی است. هر راه دیگری برای پاکستان یک انتخاب کاملا وحشتناک است.

انتهای پیام

کد N781948

وبگردی