آفتاب
فعال سیاسی ترکیه در گفتگو با مهر تشریح کرد:

هیچ بمبی توانایی غلبه بر نیروی مردم یمن را ندارد

هیچ بمبی توانایی غلبه بر نیروی مردم یمن را ندارد

سرمقاله نویس روزنامه آیدینلیک و فعال سیاسی ترک، دلیل اصلی مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن، که با حمایت های آمریکا و دیگر کشورهای غربی صورت پذیرفته، جلوگیری از پیوستن یمن به جبهه مقاومت دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیروهای مردمی یمن به رهبری جنبش انصارالله در طی ماه های گذشته پس از آنکه متوجه شدند تلاشهای سیاسی برای متقاعد کردن منصور هادی برای فاصله گرفتن از سعودی ها و آمریکایی ها و همچنین شرکت دادن تمامی گروه های سیاسی یمنی در ساختار قدرت بی نتیجه خواهد بود، با پیشروی به سوی صنعا، کنترل پایتخت کشور را به دست گرفتند.

اما نکته ای که جالب توجه هست، تاکید جنبش انصارالله چه پیش از کسب پیروزی های نظامی و چه پس از آن برروی مشارکت تمام گروه های یمنی در ساختار قدرت بوده است. عربستان سعودی و دست نشانده داخلی آن عبده ربه منصور هادی که می خواستند از حوثی ها و جنبش انصار الله چهره ای خشن و غیر دموکراتیک ترسیم نمایند، هیچ موقع به دعوت جنبش انصارالله جواب مثبت ندادند و منصور هادی نیز با استعفای خود به مشکلات کشور دامن زد.

در نهایت نیز آمریکا و عربستان سعودی که چشم دیدن تشکیل حکومتی جدید و غیر وابسته در یمن را نداشتند و با بهانه قرار دادن درخواست حقارت بار رئیس جمهور مستعفی یمن، دست به حمله نظامی بر علیه یمن زدند که این بمباران ها تاکنون به شهادت صدها یمنی منجر گشته است. نکته جالب توجه دیگر در تهاجم هوایی عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بر علیه یمن، حمایت برخی کشورهای دیگر همچون فرانسه، انگلستان، ترکیه و مصر از این تهاجم هوایی بوده است که در نوع خود جالب توجه است.

خبرگزاری مهر، در این رابطه و موضع گیری ترکیه در مورد تهاجم هوایی عربستان سعودی بر علیه یمن گفتگویی را با «ارجان دولاپچی» روزنامه نگار و محقق در موضوع انقلاب های مردمی انجام داده است که مشروح آن در زیر می آید:

آقای دولاپچی، انقلاب مردم یمن بر علیه حکومت وابسته این کشور به رژیم سعودی و آمریکا و مداخله نظامی این کشورها بر علیه انقلاب مردمی یمن را چگونه می بینید؟

 متاسفانه یمن تا به حال نتوانسته است تا عقب ماندگی و فقر خود را که بیشتر آن نیز به خاطر بر روی کار بودن حکومت های دست نشانده و وابسته بوده است را از بین ببرد و به خاطر همین هم کشور فقیر و توسعه نیافته ای باقی مانده است. یمن سالیان متمادی را زیر فشار عربستان سعودی و آمریکا سپری نموده است. بهترین راه حل برای پاره کردن زنجیر وابستگی و رهایی از فقر نیز بدون شک انقلاب مردمی است. طبیعتا مداخله نظامی عربستان سعودی و آمریکا بر علیه انقلاب مردم یمن نادرست می باشد و در اصل چیزی که یک کودتا است، نه عمل انقلابی مردم یمن بلکه مداخله نظامی عربستان سعودی است.

اگر حکومتی که بعد از انقلاب مردمی انصارالله بر روی کار می آمد، قرار بود که حکومتی طرفدار آمریکا باشد، آنموقع آمریکایی ها بدون لحظه ای تردید و با شور و شوق خاصی بر عکس آنچیزی که اکنون در جریان است، به طرفداری از این جنبش می پرداختند و تحت عنوان دموکراسی و غیره تبلیغات عظیمی را به راه می انداختند. اما بر علیه نظام و جنبش هایی که به کارشان نمی آید چنین وحشیانه وارد عمل می شوند و مداخله نظامی می کنند. یعنی متاسفانه وضعیت کنونی نظام جهانی این چنین است.

اگر آنچنان که غربی ها و عربستان ادعا می کنند، این حوادث، وقایع داخلی یمن است، پس چرا اجازه نمی دهند تا خود مردم یمن همه کاره باشند؟ مردم یمن به خوبی می توانند بد و خوب را برای خود و کشورشان تشخیص دهند و همچنین دارای رهبران مردمی فهمیده و توانایی نیز هستند. اگر انقلاب مردمی یمن به طور کامل پیروز شود، من مطمئن هستم که این کشور قدم بزرگی را در راه توسعه برخواهد داشت. یمن تا زمانیکه نتواند به تمام معنا مستقل شود، قادر به توسعه نیز نخواهد بود چراکه مهمترین مانع بر سر راه توسعه کشورها امپریالیسم است. منطقه خاورمیانه دارای نمونه های بسیار خوبی برای این موضوع می باشد. بنده معتقد هستم که انقلاب مردمی یمن با وجود تمامی موانع، همچنان به راه خود ادامه خواهد داد و پیروز خواهد شد. چرا که هیچ بمبی توانایی غلبه بر نیروی مردم را ندارد. ملتی که به کاری که انجام می دهد ایمان دارد، دارای قدرتی بسیار بیشتر از هر بمبی است و این بمب ها نخواهد توانست تا رژیم های وابسته را از خطر سقوط نجات دهد.

- آیا جنبشی که در یمن به وجود آمده است مانند آنچه غرب و متحدین منطقه ای آن ادعا می کنند صرفا یک حرکت قومی و مذهبی است؟ یعنی چرا آمریکا، عربستان سعودی و سران حزب عدالت و توسعه ترکیه سعی دارند تا جنبش مردم یمن را صرفا یک حرکت مذهبی معرفی نمایند؟

آمریکا و متحدین منطقه ای آن بسیاری مواقع نسبت به رژیم و نظام هایی که در راستای منافع قدرتهای امپریالیستی حرکت نمی کنند، از حربه مذهب و نشان دادن این نظام ها به شکل رژیم هایی صرفا مذهبی اقدام نموده اند. اما در اصل کسی که قصد دارد تا با دامن زدن به اختلافات مذهبی آتش نفاق و دشمنی را در منطقه شعله ور کند، خود آمریکا و متحدین منطقه ای آن هست. بهترین نمونه این موضوع را هم در عراق و سوریه شاهد هستیم.

یعنی اینها به دنبال این هستند تا در یمن نیز سناریوی سوریه و عراق را تکرار کنند. یعنی می خواهند تا نظام و حرکتی را که به دردشان نمی خورد را صرفا به عنوان حرکتی مذهبی معرفی کنند. اما اگر انقلابی که در یمن در جریان است در راستای منافع غرب حرکت می کرد، آنموقع حوثی ها تبدیل به قهرمانان دموکراسی می شدند! مگر آنهایی که سوریه و عراق را به خاک و خون کشیده اند، همیشه از حیله و دروغی به نام مذهب استفاده نکرده اند؟ و اینها کسانی هستند که بزرگترین ضربه ها را به اسلام زده اند.

جهان اسلام با بزرگترین فتنه تاریخ خود روبرو می باشد. نیروهای امپریالیستی به دنبال این هستند تا با استفاده از حربه مذهب، نقشه های شوم خود را در منطقه اجرا نمایند. اینکه برعلیه منطقه و جغرافیای ما جنگی تمام عیار آغاز شده است یک حقیقت کاملا واضح و مشخص می باشد. و در این مبارزه کم کم صف طرفین مشخص تر می شود. در یک سو جبهه مقاومت که متشکل از ایران، سوریه، لبنان و عراق می باشد. از سوی دیگر دلیل اصلی مخالفت غرب و دوستان منطقه ای آن با جنبش مردم یمن آن است که نمی خواهند تا یمن هم به جبهه مقاومت بپیوندد. البته باید بگویم که ملت ترکیه هم در این جبهه قرار دارد، حتی با وجود حزب عدالت و توسعه، به زودی به این جبهه مقاومت، ترکیه نیز اضافه خواهد شد و کسی نیز نخواهد توانست تا مانع پیوستن ترکیه به جبهه مقاومت شود چرا که این مسئله بودن و یا نبودن است.

اما متاسفانه سران حزب عدالت و توسعه نیز به هواخواهی نیروهای امپریالیستی برخواسته اند چرا که به حمایت آمریکا و پول و سرمایه سعودی ها احتیاج دارند. حزب عدالت و توسعه با این سیاستهای اشتباه خود ترکیه را در گردابی از بدهی فرو برده است. قیمت دلار در طی دو سال گذشته از 1.6 لیر به 2.6 لیر افزایش یافته است. و به خاطر اینکه کمکهای آمریکا را جلب کنند، در قضیه یمن طرف آمریکا را می گیرند ولی ملت ترکیه چنین اجازه ای را به حزب عدالت و توسعه نخواهد داد. از سوی دیگر نیز با سوء استفاده از مسئله یمن به دنبال دامن زدن به ایران هراسی هستند و این نیز به سیاست خارجی سنتی ترکیه که بر مبنای احترام به دیگر ملت ها و دوستی به دیگر کشورها می باشد، در تضاد است. ترکیه تا قبل از به روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه نسبت به وقایع منطقه موضع بیطرفی مثبت را اتخاذ می کرد و همیشه تلاش داشت تا بیشتر به عنوان میانجی میان طرفین درگیر عمل نماید. ما اکنون نیز امیدواریم تا اردوغان از این سیاست اشتباه خود صرف نظر نماید و به روابط ترکیه با ایران آسیبی وارد نکند.

یعنی به خاطر سیاستهای آمریکایی حزب عدالت و توسعه رابطه ترکیه با تمام همسایه هایش به هم خورده است. و در این مقطع نیز امیدواریم تا به خاطر مسئله یمن رابطه ترکیه با ایران نیز به هم نخورد چرا که در این وضعیت ترکیه بسیار منزوی خواهد شد. در آخر نیز می خواهم بگویم که مقاومت مردم یمن، بازیهای کثیفی را که در منطقه در جریان است را به هم خواهد زد. از سوی دیگر نیز کسانی که بر روی مردم مظلوم یمن بمب می ریزند و آنها را به خاک و خون می کشند نیز روزی محاکمه خواهند شد.

کد N781906

وبگردی