آفتاب
در مناظره با رسایی

زیباکلام : توافق لوزان نقطه عطف در تاریخ ایران خواهد بود

زیباکلام : توافق لوزان نقطه عطف در تاریخ ایران خواهد بود

زیباکلام گفت: تفاهم لوزان و توافق نهایی که احتمالا در تیرماه صورت گیرد نقطه عطف در تاریخ معاصر ایران خواهد بود و درباره تحولات پس از آن خواهند گفت که این تحولات " عصر پس از توافق" است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، صادق زیباکلام در مناظره با حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده مردم تهران که صبح روز دوشنبه در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد با بیان اینکه توافق لوزان و توافق نهایی که قرار است در تیرماه ان‌شاءالله به دست آید نقطه عطف تاریخی خواهد بود، گفت:‌ قطعا بعد از این توافق دوران جدیدی آغاز خواهد شد که شاید سالها بعد بگویند که فلان نویسنده، کارگردان،‌ محقق و ... از نویسندگان عصر بعد از توافق هستند.

وی گفت: از 22 بهمن 1357 جز بغض و کینه و دشمنی بین ما و آمریکا نبوده است و ما معتقدیم که این کینه و دشمنی مقصرش آن‌ها بوده‌اند، اما هر دو طرف نگاه‌شان این بوده است که نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند. در هر دو طرف جریان‌های سیاسی وجود دارد که می‌گویند نمی‌توانیم به دیگری اعتماد کنیم اما اقلیتی در هر دو سو به این نتیجه رسیدند که می توانند نگاهشان را تغییر دهند یا خیر و این تحول مهمی است که اتفاق افتاده است و امیدوارم به یک اقدام مناسب مثل توافق نهایی ختم شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر فشار افکار عمومی و استقبال آن‌ها از این اقدام نبود ظرف دو سه روز گذشته این نهالی که به تازگی کاشته شده است از ریشه کنده می شد. همچنین معتقدم اینکه هنوز مقام معظم رهبری در نفی و یا اثبات آنچه که در لوزان به دست آمده اظهار نظر نکرده اند از دلیل دیگری است که باعث شده مخالفان توافق فعلا آرام باشند و سکوت کنند. اما این به معنی عقب نشینی آن‌ها نیست.

زیباکلام با بیان اینکه معتقدم دعوای اساسی بر سر توافق ژنو یا سوئیس نیست و همانطور که به آقای شریعتمداری نوشتم دعوای اصلی بر سر آمریکاستیزی و غرب ستیزی به عنوان فلسفه و پارادایم مسلط انقلاب اسلامی است که اگر استکبار ستیزی را از آن بگیریم هیچ چیز از آن باقی نمی ماند.

وی در ادامه با اشاره به هزینه‌هایی که ملت ایران بر سر انرژی هسته‌ای پرداخت کرده‌اند، گفت: من از آقای رسایی می‌پرسم برای حل مسئله گرد و غبار در خوزستان چقدر بودجه تعیین کردید و اساسا چه کار کردید؟ از شما می‌پرسم سرانه آموزش و پرورش و یا بهداشت و درمان در سالهایی که برای هسته‌ای هزینه می‌شد چه قدر بوده است؟

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی از اظهار نظرها در دولت گذشته که به طور مستقیم خواستار نابودی اسرائیل شد و هزینه‌های زیادی برای ایران در عرصه بین الملل به وجود آورد گفت: حتی فلسطینی ها نمی‌گویند اسرائیل باید نابود شود پس چگونه است که ما خواستار نابودی این رژیم می شویم. مسئله این است که اگر توافق هسته‌ای بدست آید دیگر نمی توانید و نمی دانید که باید در سخنرانی‌هایتان از چه چیز صحبت کنید. شما می‌گویید هسته‌ای شدن ایران نشانه استقلالش است . کدام استقلال؟ و این هسته‌ای از کجا آمده است؟ آیا خودمان تولید کننده آن بوده ایم یا از کشورهای دیگر در گام اول گرفتیم و کشورهایی که در این زمینه مثل پاکستان و کره شمالی به عرصه آمدند امروز چقدر استقلال دارند و چه قدر توانایی اقتصادی شان حرف اول را می زند؟

در ادامه زیباکلام در پاسخ به اینکه ممکن است موضوعات موشکی و نظامی ایران به مذاکرات وارد شود گفت: مسائل در مذاکرات هسته‌ای صرفا به این بحث اختصاص دارد و در روند مذاکرات درباره توان موشکی به ایران صحبت نشده است. اما این را بدانید وقتی ما می گوییم قصد داریم یک رژیم دیگر را نابود کنیم طبیعی است که آن‌ها بخواهند بر فعالیت های نظامی ما نیز کنترل داشته باشند در این بین رسایی با بیان اینکه مشخص است شما متن این بیانیه را نخوانده اید نسبت به اظهارات زیباکلام انتقاد کرد.

زیباکلام ادامه داد: در کتابی که نوشته‌ام و هنوز متاسفانه اجازه انتشار پیدا نکرده است به عنوان " تولد اسرائیل " به جزئیات بیان کرد‌ه‌ام که اسرائیل هیچ وقت نگفته است می خواهد جمهوری اسلامی ایران را نابود کند آنچه که می گوید این است که می‌خواهد سایت‌های هسته‌ای ما را هدف قرار دهد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا شما مخالف هسته‌ای شدن ایران هستید گفت:‌ من اصل هزینه و فایده را قبول دارم و معتقدم باید هسته‌ای شدن سود و فایده داشته باشد. در چارچوب هزینه و فایده بهره برداری بسیاری از مناقشه هسته‌ای صورت گرفته است که هزینه های سیاسی ، اقتصادی و بین المللی زیادی برای ما در بر داشته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت روحانی می خواهد حالت تخاصم از بحث هسته‌ای ایران برداشته شود گفت: متاسفانه معایب هسته‌ای شدن هیچ وقت در کشور گفته نشده است و معتقدم نباید مسئله هسته‌ای را به استقلال و یا مسائل دیگرمان گسترش دهیم.

انتهای پیام

کد N781899

وبگردی