آفتاب
در آستانه سالروز پیروزی بر نازیسم،

اوکراین کمونیسم را ممنوع می‌کند

اوکراین کمونیسم را ممنوع می‌کند

وزیر دادگستری اوکراین در مصاحبه‌ای تلویزیونی متعهد شد، پارلمان تا پیش از 9 مه سال جاری میلادی بسته "کمونیست‌زدایی" را تصویب خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری راشاتودی، پاول پترنکو، وزیر دادگستری اوکراین گفت: این ابتکار عمل اقدامی است که باید 20 سال پیش صورت می‌گرفت. من متقاعد شده‌ام که پارلمان کنونی این خواسته سیاسی موثر و کارآمد را دارد و این رای‌گیری نهایتاً تمامی نشانه‌های نفوذ کمونیست در اوکراین را از بین می‌برد.

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین در چند روز گذشته از پارلمان خواست تا این قوانین را تصویب کرده و نهایتاً ایدئولوژی‌های کمونیسم و نازی را به عنوان "برادران دوقلوی مخالف با بشریت" ممنوع کند.

این برنامه‌های پیشنهادی پترنکو توسط کابینه وزرا به پارلمان ارائه شده و توسط «موسسه یادبود ملی» بسط و توسعه یافت. پیشنهادات این موسسه شامل برابر فرض کردن کمونیسم با نازیسم، ممنوع کردن سمبل‌های هر یک از این دو مکتب و به رسمیت شناختن نیروهای استقلال قرن بیستم اوکراین از جمله اعضای تشکیلات مسلح ناسیونالیست دوران جنگ جهانی دوم است که به همکاری با نیروهای اشغالگر نازی متهم شده‌اند.

این پیشنهادات همچنین توصیه می‌کند تا به جای 9 مه که روز بزرگداشت کهنه سربازان نجات یافته از جنگ جهانی دوم است، هشت مه را به عنوان «روز پیروزی» جشن گرفته و این تعطیلی جدید را «روز یادبود و سازش» نامند.

کنستانتین دوگلف، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه در امور حقوق بشر در واکنش به این ابتکار عمل پارلمانی اوکراین گفت، برابر فرض کردن کمونیسم با نازیسم یک موضع به شدت بدبینانه است که مغایر با قوانین بین‌الملل تلقی می‌شود.

وی افزود: با توجه به جایگاه مهم و محترم 9 مه در میان میلیون‌ها اوکراینی، اقدامات سیاسی‌زده کی‌یف در مورد این روز به شدت نابجا و نامناسب است.

سوالات بسیاری درخصوص این قانون جدید وجود دارد مبنی بر اینکه در پی آن برای کهنه سربازان جنگ جهانی دوم که با داشتن مدال‌های جماهیر شوروی زیر پرچم‌های ارتش جماهیر شوروی رژه رفته‌اند یا کهنه سربازان جنگ افغانستان با مدال‌ها و سمبل‌های مشابه چه اتفاقی می‌افتد.

انتهای پیام

کد N781844

وبگردی