آفتاب

عربستان در پی جذب هم‌پیمانان جدید/ پادشاه، سراغ آذربایجان رفت

عربستان در پی جذب هم‌پیمانان جدید/ پادشاه، سراغ آذربایجان رفت

ایسنا نوشت:

پادشاه عربستان در راستای جلب حمایت بیشتر کشورهای منطقه برای ادامه تجاوزها و حملات خود در یمن، با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد و سعی دارد تا برای مداخله مستقیم خود در کشورهای آشفته همسایه، هم‌پیمانان جدیدی برای خود پیدا کند.

به گزارش شبکه ارم نیوز، ملک سلمان، پادشاه عربستان از الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در ریاض استقبال کرد. دیداری که علت‌های آن کاملا مشخص نشده و تنها برخی از خبرگزاری‌های عربستانی، هدف از این سفر را بررسی همکاری‌های دو جانبه میان دو کشور و راه‌های تحکیم آن اعلام کردند.

رئیس جمهوری آذربایجان، چند روز پس از سفر رئیس جمهوری سنگال به عربستان به ریاض، پایتخت این کشور سفر کرد.

در پی این سفر یکی از خبرگزاری‌های رسمی عربستان اعلام کرد که ملک سلمان، پادشاه کشور به دنبال جذب هم‌پیمانان مشترک در عملیات نظامی خود در یمن است به همین خاطر فعالیت‌های دیپلماتیک خود را در این راستا از سر گرفته است.

تحلیل‌گران عربستانی اعلام کردند که ریاض پس از اینکه مرحله آزمایشی عملیات نظامی خود در یمن را با موفقیت پشت سر گذاشته اکنون فعالیت‌های گسترده دیپلماتیک خود را از سر گرفته تا در این مسیر حمایت دیگر کشورهای بزرگ را در جنگ‌های رخ داده در منطقه از آن خود کند تا آنان در این مسیر با عربستان همراه شوند.

عربستان فعالیت گسترده دیپلماتیک خود را با اعلام شروع عملیات نظامی در یمن و آن هم با مشارکت 10 کشور عربی و دیگر کشورهای اسلامی آغاز کرد.

یک دیپلمات سابق در سخنانی اظهار کرد که سفر اخیر رئیس جمهوری آذربایجان به ریاض در راستای همسویی با سیاست‌های عربستان و متحد کردن تعداد بیشتری از کشورهای عربی و اسلامی برای مشارکت در طرح سیاسی و نظامی عربستان و با هدف متوقف کردن تهدیدات احتمالی علیه منافع این کشور و هم‌پیمانان آن است و حتی اگر ضرورتی ایجاد شود این کشور برای تحقق منافع و اهداف خود به هر کشور دیگری به جز یمن نیز حمله می‌کند.

این دیپلمات سابق که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد: با اینکه مسئولان نظامی در میان اعضای هیات همراه رئیس جمهوری آذربایجان در ریاض نبودند اما این سفر نشان دهنده این است که عربستان در پی جذب هم‌پیمانان جدید برای شرکت در عملیات آتی در یمن است که احتمالا مجبور است برای دفاع از منافع خود ترتیب دهد و احتمالا در آینده نزدیک شامل هماهنگی نظامی نیز با آذربایجان می‌شود.

52261

کد N781784

وبگردی