آفتاب

آیین سنتی "حاجی نوروز" در صحنه تئاتر سنگلج/ قصه دختر بیمار پادشاهی که با حاجی فیروز خوب شد

آیین سنتی "حاجی نوروز" در صحنه تئاتر سنگلج/ قصه دختر بیمار پادشاهی که با حاجی فیروز خوب شد

مهر نوشت:

جواد انصافی با اشاره به اینکه نمایش «عمو فیروز و حاجی نوروز» حاصل ۵ سال پژوهش وی درباره سنت های نوروزی است درباره برخی آیین های نوروزی توضیح داد.

جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر درباره اجرای جدیدترین کارش در تالار سنگلج گفت: نمایش «عمو فیروز و حاجی نوروز» که حاصل ۵ سال پژوهش علمی من درباره مراسم و آیین های نوروزی است از ۱۶ فروردین ماه اجرای خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز کرده است. مراسم شب چراغ این نمایش نیز توسط داریوش اسدزاده و رضا بنفشه خواه که هر دو از بازیگران پیشکسوت و قدیمی تئاتر هستند، برگزار شد.

او گفت: این نمایشنامه در قالب یک کتاب دو بخشی نیز به چاپ رسیده است. قسمت اول این کتاب که بخش پژوهشی آن است «نوید بهار» نام دارد و بخش دوم آن شامل نمایشنامه «نوروز و پیروز» است که به نام «عمو فیروز و حاجی نوروز» به صحنه رفته است. دلیل انتخاب نام پیروز به جای فیروز در این نمایشنامه تاکید بر این مطلب است که این کلمه ابتدا فارسی بوده و بعد معرب شده و از خواجه پیروز به حاجی فیروز تبدیل شده است. این شخصیت از دیرباز پیام آور شادی و نشاط د کشور ما بوده است.

کارگردان نمایش «کل عنایت» ادامه داد: در این نمایش همه مسائل محتوایی سنت های نوروزی برای مخاطب باز می شود. به عنوان نمونه در این اثر مشخص می شود که دلیل خانه تکانی و تکاندن خاک فرش ها با چوب برای چه بوده است و به این ترتیب از قاطی شدن رنگ های فرش جلوگیری می کردند. یا اینکه سبزه سبز کردن تنها یک نماد در سفره هفت سین ما نبوده است بلکه در قدیم رسم بوده که مادر خانواده انواع و اقسام سبزه ها را سبز می کرده تا متوجه شود که در آن سال کدامیک از آنها بهتر روییده اند و بعد از آن در طول سال افراد آن شهر یا روستا همان گیاه را می کاشتند و با آن کشاورزی می کردند.

او درباره داستان این نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی در ارتباط با دختر پادشاهی است که طبیبان شهر از درمانش عاجز شده اند اما این دختر به واسطه دایه باهوشش به بیرون از قصر و به میان مردم عادی جامعه آورده می شود و در جشن های نوروزی آنها شرکت می کند. حضور در این مراسم و روبرو شدن با عمو فیروز و حاجی نوروز باعث درمان او می شود.

احمد آهسته، محمدرضا قربانی، حمید رئوف تبار، رضا معراجی، امیرمحمد انصافی، محمدرضا لوانی، فروغ یزدان (انصافی)، نیلوفر سیاری، مهتاب شکریه زاده، فرشته اعظمی و تینا نوروزی بازیگران نمایش «عمو فیروز و حاجی نوروز» هستند. همچنین حامد نصرآبادیان، طراح حرکت، فروغ یزدان، طراح لباس و امیرحسین انصافی، آهنگساز نمایش هستند.

نمایش «عمو فیروز و حاجی نوروز» از ۱۶ فروردین تا ۱۶ اردیبهشت ماه هر روز ساعت ۱۸:۱۵ در تماشاخانه سنگلج به نشانی پایین تر از میدان حسن آباد، ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت روی صحنه می‌رود.

 


23231

 

کد N781323

وبگردی