آفتاب
هاآرتص گزارش داد:

ایران هسته‌ای خبر بد بیانیه سوییس برای اسراییل

ایران هسته‌ای خبر بد بیانیه سوییس برای اسراییل

روزنامه هاآرتص با اشاره به بیانیه ایران و گروه 1+5 در سوییس نوشت: پذیرفته شدن ایران به عنوان یک قدرت هسته‌ای در این بیانیه خبری بد برای اسراییل محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به یک چارچوب تفاهم به منظور حصول توافق هسته‌ای نهایی یک گام تاریخی محسوب می‌شود این موفقیت در حالی حاصل شد که این مذاکرات بیش از یک دهه در حال بن بست قرار داشت.

اگر بخواهیم نتایج به دست آمده در این تفاهم را تنها در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم که مقامات ایران پذیرفتند در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کنند که دو امتیاز کلیدی برای این کشور به همراه دارد: پیشرفت چشم‌گیر در اقتصاد ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی و ارتقای قابل توجه جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه.

هاآرتص در ادامه نوشت: انتظار می‌رود پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقتصاد این کشور به سرعت بهبود یابد که از نظر اسراییل یک خبر بد محسوب می‌شود. هم‌چنین قدرت‌های جهانی با پذیرش این تفاهم به طور غیرمستقیم ایران را به عنوان یک قدرت هسته‌ای پذیرفتند و نکته دیگری که به همین اندازه اهمیت دارد این است که آن‌ها ایران را به عنوان قدرتی پذیرفته اند که باید در خاورمیانه با آن روبرو شوند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل که همواره نسبت به حصول یک توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ابراز نگرانی کرده است پس از صدور بیانیه مشترک این کشورها در روز پنج‌شنبه به سرعت واکنش نشان داد.

وی در آخرین اظهارات خود این بیانیه را یک تفاهم بد توصیف کرد که به ایران اجازه می‌دهد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند اما عملکرد نتانیاهو در ماه‌های اخیر موجب زیر سوال رفتن ادعاهای وی شده است. به نظر می‌آید وی از احتمال نفوذ بر موضع آمریکا در این زمینه دست کشیده است و در ازای آن تصمیم گرفته تلاش‌هایش را بر کنگره که از مخالفان رییس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود متمرکز کند.

هم‌چنین نتانیاهو تلاش می‌کند تا با مخالفت با این توافق منافع استراتژیک اسراییل را تامین کند. وی در این راستا گفته بود یک توافق هسته‌ای خوب باید به گونه‌ای باشد که در آن ایران موجودیت اسراییل را به رسمیت بشناسد.

از طرف دیگر کشورهای سنی منطقه دیدگاه مشترکی با اسراییل دارند و ارتقای جایگاه ایران در خاورمیانه موجب نگرانی آن‌ها نیز شده است.

انتهای پیام

کد N780937

وبگردی