آفتاب

تفاوت مساله هسته‌ای ایران و کره شمالی برای آمریکا

تفاوت مساله هسته‌ای ایران و کره شمالی برای آمریکا

کارشناسان سیاسی معتقدند رژیم پیونگ یانگ از لحاظ موقعیت منطقه‌یی و ژئو پولیتیکی نسبت به تهران اهمیت بسیار کم‌تری برای آمریکا دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ‌به نقل از روزنامه کریا تایمز، با توجه به تفاهم اخیر هسته‌ای میان ایران و کشورهای1+5، کارشناسان معتقدند مشکل برنامه هسته‌ای کره شمالی کاملاً با مساله ایران متفاوت است.

سنای آمریکا نیز در این باره گفت:‌ تفاهم با ایران و این که ایران چگونه رفتار کند،‌ هیچ‌گونه ارتباط یا تاثیری بر روی مساله هسته‌ای کره شمالی نخواهد داشت.

کارشناسان سیاسی معتقدند رژیم پیونگ یانگ از لحاظ موقعیت و ژئوپولیتیکی نسبت به ایران اهمیت کم‌تری برای آمریکا دارد.

یانگ موجین، استاد مطالعات مرتبط با کره شمالی در دانشگاه هاروارد معتقد است که از دیدگاه آمریکا کره شمالی از لحاظ اهمیت ژئو پولیتیکی و منطقه‌یی اصلاً با ایران قابل مقایسه نیست چرا که ایران صادر کننده نفت بوده و در منطقه حساس خاورمیانه واقع شده است.

هم‌چنین کره شمالی به سلاح هسته‌ای به عنوان تنها عامل تضمین کننده بقای این رژیم می‌نگرد و حاضر نخواهد بود مثل تهران انعطاف داشته باشد.

هم‌چنین کره شمالی برای چندین دهه است که با کره جنوبی دارای اختلافات ایدئولوژیکی گسترده‌ای است. با توجه به این که کره شمالی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و بسیاری از جهات دیگر رقابت را به همسایه جنوبی خود واگذار کرده است، خواستار آن است تا با ساخت و گسترش تسلیحات هسته‌ای این عقب ماندگی را جبران کند.

انتهای پیام

کد N780733

وبگردی