آفتاب

تاسف بان کی مون از ناکامی در برگزاری مذاکرات مقدماتی سودان

تاسف بان کی مون از ناکامی در برگزاری مذاکرات مقدماتی سودان

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز تاسف نسبت به ناکامی برگزاری مذاکرات مقدماتی سودان در آدیس آبابا گفت: یک مذاکره جامع، آزاد و شفاف برای رسیدگی به علت‌های بحرا‌ن‌های مکرر در سودان ضروری و حیاتی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: این ناکامی در نتیجه تصمیم حزب حاکم «کنگره ملی» و متحدانش برای عدم شرکت در این نشست صورت گرفت.

بان کی مون معتقد است این مذاکرات مقدماتی گامی مهم در راستای رسیدگی به علت‌های بحران‌های مکرر در سودان و دستیابی به یک صلح بادوام محسوب می‌شود.

هیات اجرایی عالی‌رتبه اتحادیه آفریقا اعلام کرد، از آنجایی که دولت و احزاب سیاسی وابسته سودان از شرکت در مذاکرات مقدماتی امتناع کرده‌اند، برگزاری این نشست را که قرار بود در پایتخت اتیوپی برگزار شود، به حالت تعلیق درمی‌آید.

این هیات به رهبری تابو امبکی، رئیس‌جمهور سابق آفریقای جنوبی از احزاب شرکت‌کننده در روند مذاکرات ملی که توسط عمر حسن البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در ژانویه سال گذشته میلادی به راه افتاد و همچنین از گروه‌های شورشی دعوت کرده بود تا در این مذاکرات مقدماتی شرکت کنند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: بان کی مون از تمامی طرفین می‌خواهد تا به مشارکت فعالانه خود در یک مذاکرات ملی، جامع و معتبر ادامه دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل همچنین از هیات اجرایی عالی‌رتبه اتحادیه آفریقا به خاطر تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش نسبت به سودان و سودان جوبی قدردانی کرد.

درگیری‌های خشونت‌آمیز میان گروه‌های شورشی مسلح و نیروهای دولت سودان باعث آواره شدن هزاران تن و بحران‌های انسانی شده است.

انتهای پیام

کد N780695

وبگردی