آفتاب
ایزدی در نشست تبیین توافق لوزان:

غربی ها می گویند تنها تحریم های هسته ای را لغو می کنند

غربی ها می گویند تنها تحریم های هسته ای را لغو می کنند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه پس از توافق تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته می‌شود، گفت: تحریم‌های هسته‌ای در جدول یک نهاد پژوهشی اروپایی، سه مورد است که تاثیرگذاری اقتصادی پایینی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسی توافق لوزان با عنوان «توافق لوزان کدام استقلال کدام پیروزی» به همت کمیته صیانت از منافع ملی صبح امروز یکشنبه در کافه مطبوعات تهران برگزار شد.

فؤاد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در این نشست با بیان اینکه هدف ما از نقد توافق صورت گرفته در سوئیس تخریب و تضعیف تیم هسته ای نیست، بلکه هدف ارائه نظرات کارشناسی است، اظهار کرد: من سوالی را مطرح می کنم و آن اینکه آیا در این مذاکرات به خط قرمز نظام که در حوزه لغو همه تحریم ها مشخص شده بود، توجه شده است یا خیر؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند رفع تحریم ها جزء موضوعات مذاکرات است نه نتیجه مذاکرات و دست‌اندرکاران این کار تفاوت این دو را متوجه می شوند حال سوال این است که آیا لغو همه تحریم ها بر اساس متن منتشر شده یعنی همان بیانیه مشترک مورد توجه قرار گرفته است یا خیر؟

وی افزود: آقای روحانی می گوید به این خط قرمز توجه شده و در سخنرانی روز جمعه خود اعلام کردند تمام تحریم ها در روز اجرای توافق لغو خواهد شد. بنابراین وقتی سخنان آقای روحانی را در کنار سخنان رهبر معظم انقلاب می‌گذاریم، می فهمیم که به این خط قرمز توجه شده است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه متاسفانه بر اساس متنی که وزارت امور خارجه از بیانیه مشترک منتشر کرده است نشان می دهد به این خط قرمز توجهی نشده است، گفت: در این متن گفته شده است ایران یکسری تعهدات دارد و زمانی که همه تعهدات خود را انجام دهد و پس از تامین نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی تحریم‌ها برداشته می شود.

ایزدی با بیان اینکه همه تحریم ها برداشته نخواهد شد بلکه تنها تحریم های مرتبط با موضوع برنامه هسته ای ایران برداشته خواهد شد، خاطر نشان کرد: تحریم های هسته ای در جدولی که یک نهاد پژوهشی اروپایی منتشر کرده، تنها سه مورد است که تاثیرگذاری اقتصادی این سه تحریم پایین است.

وی ادامه داد: زمانی که ما صحبت از تحریم های هسته ای می کنیم غربی ها می گویند ما تنها تحریم های هسته ای را برمی داریم، تحریم های غیرهسته ای یعنی حمایت از ترورریست، حقوق بشر و موشک ها بر قوت خود باقی است.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به اظهارات روز جمعه آقای روحانی، جملات وی را جملاتی غیردقیق ارزیابی کرد و گفت: اینکه آقای روحانی اعلام می کند همه تحریم ها برداشته می شود، سخن دقیقی نیست زیرا همه تحریم ها برداشته نخواهد شد و تنها قرار است تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای برداشته شود که این تحریم ها نیز خیلی جدی نیست.

ایزدی تاکید کرد: زمان برداشته شدن تحریم ها انتهای کار است نه ابتدای کار، یعنی ایران باید همه تعهدات خود را انجام دهد بعد تحریم ها برداشته خواهد شد.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دولت راست گویان باید در استفاده از کلمات دقت بیشتری را انجام دهد، گفت: این سوال مطرح است که چرا برداشته شدن تحریم ها در ابتدای اجرای توافق هسته ای حائز اهمیت است؟

کد N780631

وبگردی