آفتاب

درخواست توکیو از فرماندار اوکیناوا برای پایان دادن به اختلافات درباره پایگاه هوایی آمریکا

درخواست توکیو از فرماندار اوکیناوا برای پایان دادن به اختلافات درباره پایگاه هوایی آمریکا

یکی از مقامات ارشد دولت ژاپن امروز (یکشنبه) از فرماندار اوکیناوا خواست تا پیش از سفر نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن در پایان ماه جاری میلادی، به اختلافات طولانی درخصوص ساخت یک پایگاه هوایی آمریکایی در این جزیره پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، ساخت این پایگاه که ابتدا در سال 1996 میلادی مطرح شد، به دنبال مخالفت‌های محلی از سوی ساکنان این جزیره با مشکل مواجه شده است. ساکنان این جزیره می‌گویند، آنها در حال حاضر نیز متحمل میزبانی بیش از نیمی از 47 هزار نیروی آمریکایی مستقر در ژاپن هستند.

"یوشیهید سوگا"، سروزیر کابینه ژاپن به "تاکشی اوناگا"، فرماندار اوکیناوا گفت: ما امیدواریم توافق شما را درخصوص این برنامه با هدف حفظ قدرت بازدارندگی ائتلاف ژاپن- آمریکا به دست آوریم.

با این حال فرماندار اوکیناوا گفت: در حالی که اهمیت این ائتلاف با آمریکا باید درک شود اما هرگونه برنامه امنیت ملی نیز باید از حمایت مردم ژاپن برخوردار باشد. اوکیناوا هرگز به صورت داوطلبانه زمین برای ساخت این پایگاه‌ها پیشنهاد نداده است. من متقاعد شده‌ام که ساخت یک پایگاه جدید بسیار مهم است.

این برنامه شامل جایگزینی پایگاه هوایی شهری "فوتنما" با یک پایگاه هوایی ساحلی در "ناگو" است. فرماندار اوکیناوا اواخر ماه گذشته میلادی اعلام کرد که این پایگاه زیان‌بار بوده و خواستار توقف ساخت‌وساز و فعالیت آن شد. دولت مرکزی هفته گذشته این دستور توقف کار را به تعلیق درآورد.

آبه و فرماندار اوکیناوا قرار است پیش از سفر نخست‌وزیر ژاپن به آمریکا که با هدف تمرکز بر تعمیق روابط تجاری و نظامی صورت می‌گیرد، با یکدیگر دیدار کنند.

انتهای پیام

کد N780627

وبگردی