آفتاب

فلاحت پیشه: توافق لوزان، نخستین آزمون نمایندگان مجلس در راستای تحقق شعار سال می باشد

فلاحت پیشه: توافق لوزان، نخستین آزمون نمایندگان مجلس در راستای تحقق شعار سال می باشد

حشمت الله فلاحت پیشه معتقد است که بین دولت و ملت دو دسته بازیگر وجود دارند، یکی نهاد های اجتماعی و دیگری هم نخبه های سیاسی هستند.

حشمت الله فلاحت پیشه، نماينده سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبر آنلاین نقش نمایندگان مجلس کشور را در راستای تحقق شعار "دولت و ملت ، همزبانی و همدلی " اساسی و مهم برشمرد . وي در پاسخ به سوالي درباره نقش نمايندگان ملت براي تحقق همدلي و همزباني با دولت گفت: به طور معقول بین دولت و ملت دو دسته بازیگر وجود دارند، یکی نهاد های اجتماعی و دیگری هم  نخبه های سیاسی هستند. در شعار امسال که عنوان همدلی دولت و ملت نامگذاری شد، این دو دسته بازیگران نقش اساسی را ایفا می کنند. یکی نهاد هایی که در کشور وجود دارد، اعم از نهادهای فرهنگی، آموزشی ، دولتی و غیر دولتی و همچنین نخبگان سیاسی کشور. نمایندگان مجلس  همواره می توانند به گونه ای عمل کنند که تسهیل کننده رابطه همدلی و همزبانی دولت و ملت باشند. جمهوری اسلامی ایران کشوری است که به دلایل مختلف با چالش های متعددی مواجه بوده و هست، هم اکنون ما همواره با چالش های جدی در منطقه روبه رو هستیم ومتاسفانه جریان های ارتجاعی،سلفی و ... در مقابل مردم و سیاست های ایران موضع شدیدی گرفته اند، که نمونه آن در  جنگ یمن و سایر کشور ها مشهود می باشد. در همین راستا دشمنی های زیاد و مختلفی با ایران صورت می گیرد. در اين شرايط ایران توانسته است دیپلماسی خود را با موفقیت به پیش ببرد. نمونه یکی از این موفقیت ها هم توافق لوزان می باشد. در چنین فضایی دیپلماسی عمومی، اعم از  دیپلماسی  عمومی در داخل و خارج و سیاست خارجی نقش عمده ای دارد. ادبیات این دیپلماسی را  نخبگان سیاسی یعنی همان نمایندگان مجلس کشور تعیین می کنند.

اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي درباره رفتار نمايندگان با دولت نيز گفت: بنده معتقد هستم که اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی  به گونه ای عمل کنند که ادبیات رابطه دولت و ملت  به صورت همزبانی و همدلی در غالب منافع ملی شل بگیرد، این مورد قطعا تامین کننده اهداف کشور و باعث وحدت بخشی در کشور  و نيز کمک به حل مشکلات کشور خواهد بود. همچنين  باعث پیشبرد اهداف سیاسی کشور در داخل و خارج می شود  و می تواند شعار سال را که "دولت و ملت ، همزبانی و همدلی "می باشد عملی کند. نمایندگان مجلس در این رابطه نقش اساسی را ایفا می کنند.

وي در ادامه تصريح کرد: همانگونه که نمایندگان مختار هستند در قالب  قانون اساسی نظر خودشان را اعلام کنند وبه  تصویب و یا عدم تصویب نظراتشان بپردازند، ولی در عین حال هم نباید با مواضع افراطی و طرح ادعاهایی که، این ادعاها توسط  مجموعه تصمیم گیرنده  نظام جمهوری اسلامی ایران قابل تایید نیست، در جامعه ابهام ايجاد کنند. به عنوان مثال با طرح ادعای پوچ شکست ایران در مذاکرات لوزان و .. نباید در جامعه ابهام ایجاد کنند. لذا بنده معتقد هستم که هرچند که از آغاز سال 94 مردم نوعی همدلی و همراهی جدی با مسئولین داشتند در این میان این نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستند که همدلی و همزبانی آنان با دولت یک آزمون بسیار جدی برایشان محسوب می شود.

فلاحت پيشه همچنين گفت:در کشور ما نخبگان به تناسب عامه مردم، دسترسی بیشتری به منابع اطلاعاتی مربوطه و تریبون های آزاد دارند. اگر از این موضوع در راستای شایعه افکنی و ابهام سازی استفاده کنند و بین دولت و ملت چالش و ابهام ایجاد کنند، به عقیده بنده این اقدام آنها خلاف منافع ملی می باشد و ایجادهمدلی و همیاری در کشور را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد.  اولین آزمونی هم که کشور در این زمینه با آغاز سال 1394 با آن مواجه شد،توافق لوزان است که بعد از یک ماراتن دوازده ساله، در مذاکرات هسته ای در نهایت ایران و کشورهای 5+1 توانستند به توافق برسند. این توافق بر اساس سیاست های کلی  کشور شکل گرفته لذا دیپلماسی عمومی مربوطه  نباید به گونه ای شکل بگیرد که ثمرات این توافق نصیب کشور نشود و داخل کشور شایعه و ابهاماتی ایجاد شود که به ضرر منافع ملی تمام شود. 

29215

 

 

کد N780583

وبگردی