آفتاب

افسران سابق صدام، حامیان پشت‌پرده داعش

افسران سابق صدام، حامیان پشت‌پرده داعش

کهنه‌سربازان ارتش صدام در سلسله مراتب گروه تروریستی داعش جایگاه‌های عالی‌رتبه دارند و این امر از نفوذ این شبکه افراطی در گذشته خونین عراق ریشه گرفته است.

کهنه‌سربازان ارتش صدام در سلسله مراتب گروه تروریستی داعش جایگاه‌های عالی‌رتبه دارند و این امر از نفوذ این شبکه افراطی در گذشته خونین عراق ریشه گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن پست در سری گزارش‌های دوره‌ای خود درباره گروه شبه‌نظامی داعش و درگیری خشونت‌بار آنها، این بار به نفوذ بی‌حد افسران سابق رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق بر روی تروریست‌های داعش پرداخته است.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد: زمانی که یکی از شورشیان سابق سوری موسوم به ابو حمزه با پیوستن به داعش موافقت کرد، گمان می‌کرد که وی بخشی از آرمان‌شهر وعده‌ داده شده داعش می‌شود که بسیاری از تروریست‌های خارجی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. اما بر خلاف آن، وی متوجه شد که از سوی یک امیر عراقی زیر ذره‌بین قرار گرفته و از عراقی‌های ناشناسی که در مخفیگاه‌های شورشیان سوری تردد دارند، دستور می‌گیرد.

به گفته ابو حمزه، زمانی که وی سال گذشته در نشستی با فرماندهان داعش مخالفت کرد، به دستور یک عراقی نقاب‌پوش بازداشت شد و این مرد مرموز در طول بازجویی‌ها سکوت اختیار کرده و تنها گوش می‌داد و یادداشت بر می‌داشت. ابو حمزه که در یکی از مناطق کوچک سوریه به عنوان حاکم فعالیت داشت، هرگز نتوانست هویت فرد عراقی را تشخیص دهد چرا که همواره از او با نام مستعار و یا اسم رمز یاد می‌شد.

با این حال تمام این مردان افسران سابق عراق بودند که در رژیم صدام کار می‌کردند. به گفته ابو حمزه، این عراقی نقاب‌پوش هم سابقا عضو آژانس اطلاعات عراق بود و وی هم‌اکنون نیز در بخشی همانند سرویس امنیت به داعش خدمت می‌کند.

ابو حمزه و سایر کسانی که طی دو سال گذشته برای داعش و در کنار آنها ‌جنگیده‌اند، به نقش بانفوذ اعضای سابق ارتش بعث عراق در سازمان تروریستی داعش اذعان دارند.

با وجود تاثیر هزاران شبه‌نظامی خارجی، بسیاری از تحلیلگران سوری و خارجی بر این باورند که تقریبا تمام رهبران داعش جزو افسران سابق عراق هستند که هم‌اکنون عضو تشکیلاتی شده‌اند که ارتش و کمیته امنیتی خوانده می‌شود. آنها کارشناسان نظامی و برخی از سران سابق حزب بعث را به تشکیلات داعش آورده‌اند.

انتهای پیام

کد N780529

وبگردی