آفتاب

حقوق‌بشر و خنثی‌سازی بمب‌های داعش دغدغه‌های باقی‌مانده العبادی در تکریت

حقوق‌بشر و خنثی‌سازی بمب‌های داعش دغدغه‌های باقی‌مانده العبادی در تکریت

با وجود خروج داعش از تکریت، خنثی‌سازی بمب‌هایی که داعش در این شهر کار گذاشته و اخبار منتشر شده درباره غارت آن به دست برخی گروه‌های شبه نظامی، به یک دغدغه جدی برای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تبدیل شده‌ است. به ویژه اینکه حوادث رخ داده در تکریت صدای مسئولان داخلی و سازمان‌های بین‌المللی را نیز درآورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه المیادین، نیروهای عراقی که اخیراً با کمک داوطلب‌های مردمی شهر تکریت را آزاد کردند، در حال حاضر مشغول خنثی‌سازی منازل بمب‌گذاری شده در این شهر هستند چراکه داعش پیش از عقب‌نشینی تمامی مسیرها و منازل و در واقع تمامی شهر تکریت را بمب‌گذاری کرده بود.

به گفته مسوولان عراقی صحبت کردن از بازگشت ساکنان به شهر هنوز خیلی زود است زیرا خنثی‌سازی بمب‌هایی که در این شهر کار گذاشته شده، نیازمند مدت‌ها فعالیت تیم‌های مهندسی کارکشته است.

نیروهای عراقی در پاکسازی شهر تکریت به مرکز فرماندهی داعش در مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری، گورهای دسته جمعی و کارگاه بمب‌سازی دست یافتند. داعش از این مجتمع به عنوان «مقر امارت» خود در صلاح‌الدین استفاده می‌کرد.

ابومهدی المهندسی، معاون شورای فرماندهی نیروهای مردمی عراق نیز اعلام کرد که تیم مهندسی ارتش در حال حاضر مشغول پاکسازی مسیر تکریت بیجی است.

از سوی دیگر وزارت دفاع عراق اعلام کرد که در حملات ائتلاف به شهر بیجی و اطراف آن بیش از 26 مرکز داعش منهدم و حدود 72 تروریست کشته شدند.

به گزارش وزارت دفاع عراق فرماندهی عملیات الجزیره و البادیه با مشارکت نیروهای پلیس فدرال و دیگر نیروها، عملیاتی را در مناطق «سن الذیب»، «المروانیه» و «الجواعنه» در مجاورت شهر البغدادی انجام دادند که موجب کشته شدن ده‌ها تروریست شد.

در همین حال تروریست‌های داعش فایل تصویری را در اینترنت منتشر کردند که نشان می‌دهد این تروریست‌ها با پتک و چکش‌ به جان آثار باستانی شهر الحضر افتاده‌اند و مجسمه‌های باستانی را به گلوله‌ می‌بندند. پیشتر نیز داعش تصاویری را از تخریب شهر الحضر منتشر کرده بود و برخی مسوولان اعلام کرده بودند که داعش آثار باستانی این شهر را غارت کرده است.

با انتشار اخباری مبنی بر غارت شهر تکریت به دست برخی گروه‌های شبه نظامی، کریم النوری، سخنگوی نیروهای مردمی عراق اعلام کرد که برخی نیروهای بزدل اقدام به غارت و سرقت در شهر تکریت کرده‌اند. وی گفت: این افراد می‌خواهند به پیروزی ملی نیروهای عراقی و داوطلبان مردمی اهانت کنند.

النوری ادامه داد: نیروهای مردمی در حال حاضر در خارج از شهر تکریت حضور دارند تا مانع حمله مجدد داعش به این شهر شوند. ما پیش از آزادسازی تکریت با طرحی موافقت کردیم که براساس آن پلیس محلی مسئولیت حفاظت از تکریت را در کنار نیروهای قبایل برعهده خواهد داشت.

النوری تصریح کرد: تعداد نیروهای مردمی تاکنون به 120 هزار تن رسیده است که در آزادسازی تمامی مناطق عراق چه در الانبار و چه موصل شرکت خواهند کرد.

در همین راستا یک مسوول عالی‌رتبه‌ای در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که "واشنگتن از نزدیک هرگونه تجاوز احتمالی نیروهای عراقی و هم‌پیمانان آنها در تکریت را زیر نظر دارد."

وی گفت: هنوز تجاوز و اقدامات نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان حامی آنها در نقض حقوق بشر طی بازپس‌گیری شهر تکریت تایید نشده است اما عراقی‌ها باید بدانند که مسوولیت رخدادهای پس از آزادسازی تکریت را بر عهده دارند. دولت عراق نیز باید به مسوولیت و تعهدات خود در این زمینه عمل کند.

عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد که نقض حقوق بشر در تکریت توسط نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان را بررسی خواهد کرد. مسوول اداره حقوق بشر عفو بین‌الملل اعلام کرد: ما از انتشار اخباری مبنی بر نقض حقوق بشر در تکریت طی عملیات آزادسازی این شهر بسیار نگرانیم.

وی ادامه داد: عفو بین‌الملل بازداشت تعداد زیادی از ساکنان تکریت در مارس و حمله به منازل و غارت و سوزاندن آنها را نیز بررسی خواهد کرد. اطلاعاتی در اختیار داریم که حاکی از عملیات اعدام دسته جمعی افرادیست که پس از بازداشت کشته شده‌اند. این حادثه‌ چهارشنبه گذشته در تکریت رخ داده است.

انتهای پیام

کد N780502

وبگردی