آفتاب
/نقد وضعیت مطبوعات در نوروز/

انتقاد از غیبت روزنامه‌ها در مذاکرات هسته‌ای

انتقاد از غیبت روزنامه‌ها در مذاکرات هسته‌ای

یک کارشناس رسانه عامل اصلی تعطیلی مطبوعات در ایام نوروز را به «ساماندهی نامنظم بخش توزیع» نسبت داد و گفت: اگر شبکه توزیع ساماندهی شود و روزنامه‌ها در یک ساعت خاص به دست مخاطب برسند، به نظر می‌رسد تا حدود زیادی این مشکل مرتفع می‌شود.

حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، درباره وضعیت چاپ و نشر مطبوعات در تعطیلات نوروز گفت: انفجار اطلاعات و گردش آزاد اطلاع‌رسانی در دهه دوم قرن بیست و یکم ایجاب می‌کند که برای لحظه‌ای هم هیچ یک از انواع رسانه‌ها وقفه‌ای در کارشان ایجاد نشود. امروزه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و ماهواره‌ای به اضافه فضای مجازی و خبرگزاری‌هایی که بر روی اینترنت اطلاعات را منتشر می‌کنند، تا حدود زیادی به مردم برای دستیابی به اطلاعات دست اول کمک می‌کنند اما از دید کارشناسان حوزه ارتباطات هیچ یک از این رسانه‌ها نمی‌توانند جای همدیگر را بگیرند.

او ادامه داد: روزنامه‌ها باید باشند همان‌طور که نیاز است خبرگزاری‌ها، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی باشند.

این کارشناس در مقایسه مطبوعات ایران با مطبوعات خارجی و ابنکه آیا آن‌ها نیز با شرایط تعطیلی مواجه می‌شوند، گفت: در سایر کشورها به طور مشخص روزنامه‌ها در روزهایی که تعطیل است شمارگان‌شان کاهش پیدا کند که این یک امر طبیعی است، اما هیچ‌گاه با تعطیلی به این سبک و سیاق آن هم پشت سر هم و چند روز مواجه نیستیم. مثل این می‌ماند که در یک مقطعی رادیو یا یک شبکه تلویزیونی تعطیل باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید فکری برای این قضیه اندیشیده شود.

عابدینی با اعتقاد بر اینکه روزنامه‌ها باید در سیصد و شصت و چند روز سال باز باشند چرا که آن‌ها به موضوعات عمیقی‌تر و تحلیلی‌تر می‌پردازند، عنوان کرد: هر چند ممکن است بعضی مشکلات وجود داشته باشد که سد راه این اتفاقات باشند.

او شبکه توزیع را یکی از عاملان اصلی و مشکلاتی دانست که موجب تعطیلی شده است و گفت:‌ اگر بخش توزیع ساماندهی شود و روزنامه‌ها در یک ساعت خاص به دست مخاطب برسد، به نظر می‌رسد تا حدود زیادی این مشکل رفع شود؛ به عنوان مثال در ژاپن روزنامه‌ای 12 میلیون تیراژ صبحگاهی‌ و دو میلیون تیراژ عصرگاهی‌اش است و همه مردم می‌دانند که رأس ساعت 6 صبح به این روزنامه دسترسی دارند و یا در رأس ساعت 3 بعدازظهر این روزنامه علاوه بر کیوسک‌هایی که روزنامه‌ها را توزیع می‌کنند در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ بنابراین شبکه گسترده و منظم توزیع روزنامه یکی از موضوعاتی است که بر تعطیل نشدن روزنامه‌ها تاثیر می‌گذارد؛ اینکه بدانند این گونه نیست که شب عید یا روز 13 و یا 15 روزی که تعطیلات است، اگر روزنامه‌ای چاپ بکنند در چاپخانه‌های ما باقی می‌مانند.

این کارشناس در عین حال معتقد است: روزنامه‌نگاران در اصل کارشان در چهار فصل و 365 روزه است، همان‌طوری که خبرگزاری‌ها و تلویزیون و رادیوهای دنیا نمی‌توانند تعطیلی به این معنی داشته باشند. بنابراین به نظر می‌رسد که برای جامعه ایران که علاقه‌مندی به خبر در آن بالاست، غیبت روزنامه‌ها در تعداد روزهای بالا مشکل بزرگی است.

او با اشاره به یکی از موضوعات مهم خبری - مذاکرات هسته‌ای - که طی ایام تعطیلات اتفاق افتاد و یک طرف ماجرا هم ایران بود، عنوان کرد: در ایام تعطیلات یکی از موضوعات خبری که در صدر خبرهای دنیا دیده شد، موضوع هسته‌ای ایران و مذاکراتش بود؛ بنابراین نباید در ایرانی که یک طرف اصلی ماجراست، شما با غیبت تعداد زیادی از روزنامه‌ها مواجه باشید.

عابدینی در پایان به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به مسوولیت‌پذیری و حرفه‌ای‌گری که در روزنامه‌های ایران وجود دارد، امیدوارم در سال‌های آتی یک چاره‌اندیشی برای رفع این موضوع بشود؛ البته این موضوع به این منزله نیست که شما نسبت به مشکلات جامعه روزنامه‌نگاری و کسانی که روزنامه منتشر می‌کنند، ناآشنا باشید. ممکن است توجیهاتی هم اعم از چاپخانه، توزیع و دست‌اندرکاران وجود داشته باشد، ولی در هر حال برای جامعه ایران، جامعه‌ای که مشتاق اطلاع‌رسانی و علاقه‌مند به موضوع است و خود جزو خبرسازترین کشورهای دنیا است، باید اراده‌ای پیدا شود که در این زمینه چاره‌اندیشی کند تا ما با غیبت چند روزه روزنامه‌ها از صحنه اطلاع‌رسانی کشور مواجه نباشیم.

انتهای پیام

کد N780475

وبگردی