آفتاب

لاریجانی: پیام نوروزی مقام معظم رهبری می تواند منشور اخوت دولت و منتقدان باشد

لاریجانی: پیام نوروزی مقام معظم رهبری می تواند منشور اخوت دولت و منتقدان باشد

مهر نوشت:

رئیس فراکسیون رهروان مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه صبح این فراکسیون با ریاست مجلس گفت: لاریجانی معتقد بود با توجه به تدوین رابطه منتقدین و دولت از سوی مقام معظم رهبری باید منشور اخوت تدوین شود.

کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور لاریجانی در جلسه صبح امروز فراکسیون گفت: آقای لاریجانی معتقد بودند پیام مقام معظم رهبری در سال ۹۴ می تواند به عنوان منشور اخوت در نظر گرفته شود و بهتر است مجلس و فراکسیون رهروان این منشور را تدوین کنند، زیرا در پیام مقام معظم رهبری رابطه منتقدین و دولت به خوبی تدوین شده بود.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای لاریجانی با اشاره به تامل جدی رهبری بر مساله اقتصاد مبنی بر اینکه اقتصاد میدان جهاد است و کسانی که وارد این میدان می شوند، وارد میدان جهادی شده اند، معتقد بود مجلس باید به‌گونه‌ای عمل کند که برخی از حواشی و جار و جنجال ها ما را از موضوع اصلی که اقتصاد کشور است، غافل نکند.

جلالی با اشاره به موضع‌گیری ریاست مجلس در خصوص اوضاع یمن گفت: آقای لاریجانی معتقد بود باید مجلس و دولت در قبال این لشکرکشی و تجاوز مواضع درستی را اتخاد کند، زیرا این اقدام، اقدام غلطی بود که توسط سعودی ها انجام شد.

رئیس مرکز پژوهش ها گفت: آقای لاریجانی معتقد بود نمایندگان مجلس باید ابتدا صحبت های آقای ظریف و صالحی را بشنوند و بعد موضع‌گیری کند، زیرا قبل از شنیدن این اظهارات شاید موضع‌گیری‌های نمایندگان دارای نقص باشد.

او ادامه داد: این جلسه روز سه شنبه برگزار خواهد شد، یا در قالب جلسه مشترک دولت و مجلس و یا در قالب دعوت از صالحی و ظریف به مجلس شورای اسلامی.

جلالی گفت: آقای اردوغان سه شنبه احتمالا به تهران می آید، لذا شاید امکان برگزاری جلسه مشترک دولت و مجلس وجود نداشته باشد که در این صورت ایشان به مجلس دعوت خواهند شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع‌گیری لاریجانی در قبال بیانیه لوزان گفت: آقای لاریجانی معتقد بودند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تلاش بسیاری کرده است و ما نیاز به اجماع داریم. بسیاری از تصمیمات، تصمیماتی است که در قالب نظام اتخاذ شده، آنچه که الان مطرح شده، بیانیه است و از بیانیه نباید انتظار بیشتری داشت، ما در آغاز راه سنگینی هستیم که آن نوشتن توافق است، لذا باید تلاش کنیم این توافق‌نامه در راستای صیانت از حقوق هسته ای تدوین شود.

جلالی گفت: مجلس شورای اسلامی قدردان تیم مذاکره کننده است اما در این راستا مجلس با چشمانی هوشمند ناظر بر مذاکرات است و در جاهایی که نیاز باشد تذکر بدهد، تذکر می دهد و هر جا نیاز باشد مداخله می کند.

او گفت: ما به وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده خود اعتماد داریم و معتقدیم آنها براساس اصول ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری و با حفظ خطوط قرمز نظام حرکت می کنند و تبعا آنچه که مورد تایید نظام و رهبری باشد، مورد حمایت مجلس شورای اسلامی هم خواهد بود.

رئیس فراکسیون رهروان گفت: ما مسیر دشواری پیش رو داریم، تا حالا مقدمات کار پیش رفته و داریم وارد اصل کار می شویم که آن توافق است، همه باید مراقبه کنند تیم هسته ای و مذاکره کننده نیز مراقبت کنند.

وی افزود: همه باید مراقب رفتار غرب هم باشیم زیرا غرب دیوار بی اعتمادی را در داخل ایران بسیار بلند کرده و این دیوار دیوار بلندی است.

جلالی در بیان تاریخچه بی اعتمادی ملت ایران به آمریکا گفت: ما سابقه قطعنامه سعدآباد را داریم که غربی ها پس از آن تعلیق را تفسیر به تعطیل غنی سازی کردند، ما سابقه مدلیته داریم که قرار بود آنها همه ایرادات را به ایران بدهند و ما آن ایرادها را جواب بدهیم آن ایرادها در 6 ایراد کلی جمع آوری شد که ایران همه را پاسخ داد

وی تصریح کرد: قرار بود دیگر ایراد جدیدی مطرح نشود اما طرف غربی مجددا شبهاتی را مطرح کرد، در مذاکرات غربی نیز غربی ها به تعهدات خود عمل نکردند.

جلالی افزود: ما باید به دقت مراقب رفتار غربی ها باشیم، با دقت عمل کنیم، هم افزایی کنیم، در کنار هم قرار بگیریم و حتی منتقدین هم باید به دولت کمک کند و دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای بتواند این وظیفه سنگین خود را به خوبی انجام دهد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ستانده های بیانیه لوزان کمتر از داده هاست گفت: هر طرف مذاکره به صورت طبیعی تلاش می کند دستاوردهای خود را بزرگ جلوه دهد، ما باید بیانیه سوئیس را اصل قرار دهیم نه آنچه که به صورت گزینشی مطرح می شود.

جلالی تاکید کرد: در این مدت نیز طرف آمریکایی اعترافات بزرگی نسبت به ناتوانی خود در قبال ملت ایران کرد مبنی بر اینکه ملت ایران را نتوانستیم وادار به تسلیم کنیم و نیازمند به مذاکره با ایران هستیم.

وی گفت: طبیعی است که طرف غربی برخی نکات را برجسته کند اما ما باید به متن بیانیه لوزان توجه کنیم و توافقی که انجام خواهد شد بقیه موارد تبلیغات است.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد داریم و اگر قرار باشد بین حرف های غربی ها و تیم مذاکره کننده انتخابی داشته باشیم قطعا به اظهارات طرف ایرانی استناد خواهیم کرد.

جلالی درخصوص بیانیه لوزان گفت: این بیانیه را نباید خیلی برجسته سازی و اسباب جنجال در داخل کشور کرد.

رئیس مرکز پژوهش ها با تاکید بر اینکه امروز نیاز به وفاق ملی داریم گفت: رهبری امسال را سال همدلی و هم زبانی دولت و ملت نام گذاری کردند لذا انتظار ما از این بیانیه باید در حد یک بیانیه باشد نه بیشتر، این بیانیه نه الزام آور است و نه حقوقی. صرفا در این بیانیه پس از انجام مذاکرات طرفین افق های آینده را ترسیم کردند که قرار است در آینده بر چه اصول و اساسی توافق کنیم اما هنوز خود مذاکره کنندگان هم ابهامات و سوالاتی دارند.

رئیس فراکسیون رهروان گفت: بسیاری از مطالب داخل پرانتز است و درخصوص بسیاری از مطالب نیز هنوز توافقی حاصل نشده است لذا باید صبر کنیم و تیم مذاکره کننده را تقویت کرده و از آنها تشکر کنیم تا ببینیم در دور جدید به چه توافقی دست خواهند یافت.

 


45231

 

کد N780474

وبگردی