آفتاب

نقش سناتور «بن کاردین» در لایحه وضع تحریم های جدید علیه ایران

نقش سناتور «بن کاردین» در لایحه وضع تحریم های جدید علیه ایران

ورود «بن کاردین» به جمع اعضای کمیته روابط خارجه سنای آمریکا، تصمیم گیری بر سر لایحه وضع تحریم های جدید علیه ایران را مجددا در مرکز توجه قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری هیل، «بن کاردین» سناتور دموکرات ایالت مریلند دو روز پیش جایگزین سناتور «باب منندز» شد تا به این ترتیب کمیته قدرتمند روابط خارجه سنای آمریکا شاهد حضور عضو دیگری در جریان رایزنی ها بر سر مسئله هسته ای ایران باشد.

بن کاردین و دیگر اعضای کمیته روابط خارجه سنای آمریکا قرار است بر روی مسائلی کار کنند که می تواند چارچوب توافق هسته ای با ایران را به مخاطره بیاندازد.   

اگرچه اوباما از تفاهم سوئیس به منزله یک توفیق تاریخی یاد کرده و به سختی در تلاش است تا اعضای کنگره آمریکا را نیز با خود همراه کند، اما با این وجود خطراتی که کاخ سفید را تهدید می کند همچنان به قوت خود باقی است.

مشکلی که کاخ سفید باید با آن دست و پنجه نرم کند این است که کنگره آمریکا در اقدامی مخالف با تلاش های اوباما در صدد تصویب لایحه ای است که تحریم های جدیدی را بر ایران تحمیل خواهد کرد. اگر کنگره موفق به تصویب این لایحه شود مذاکرات هسته ای که دولت اوباما خواهان به قطعیت رساندن آن تا تاریخ ۳۰ مارس است به تنش کشیده خواهد شد.

نکته قابل توجه در ترکیب جدید کمیته روابط خارجه سنای آمریکا در این است که «باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی که به دلیل فساد مالی از سمت خود برکنار شد مواضع سختی نسبت به ایران داشت و اصولا وی بود که در اتحاد با «باب کروکر» رئیس جمهوری خواه کمیته مذکور بر اعمال نفوذ کنگره آمریکا بر مذاکرات هسته ای ایران تاکید می کرد. اما، وی با همه سختگیری که نسبت به ایران داشت خواهان عقب نشینی از موضع کنگره در خصوص اعمال دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران نیز بود تا به این ترتیب جای بیشتری برای مذاکراه باز شود.

حال با ورود سناتور بن کاردین به جمع اعضای کمیته روابط خارجه سنا و نامعلوم بودن مواضع وی نسبت به مذاکرات هسته ای، آینده لایحه وضع تحریم های جدید علیه ایران نیز بیش از پیش مبهم شده است.

کد N780467

وبگردی