آفتاب

اعتراض آلمانی‌ها به نظامی‌گری و جنگ‌افروزی‌های ناتو

اعتراض آلمانی‌ها به نظامی‌گری و جنگ‌افروزی‌های ناتو

مردم آلمان پیش از «عید پاک» در حمایت از صلح جهانی و محکومیت نظامی گری، تجارت تسلیحاتی و نقش ناتو در درگیری‌های سراسر جهان به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری راشاتودی، راهپیمایی صلح‌طلبانه اصلی روز شنبه پیش از جشن «عید پاک» در مرکز برلین برگزار شد و پلیس برآورد کرد که بیش از 1000 تن در این راهپیمایی شرکت داشتند. نمایندگانی از 40 سازمان مختلف و فعالان تحت شعار «سلاح‌ها را زمین بگذارید» با یکدیگر متحد شده بودند.

بر روی بنرهایی که این معترضان به دست داشتند، نوشته شده بود: «سازمان تروریست آتلانتیک شمالی». برخی معترضان پرچم‌های کشورها و سازمان‌های خودخوانده و به رسمیت شناخته نشده سراسر جهان را که تلاش می‌کنند به رسمیت شناخته شوند، به دست داشتند.

این پرچم‌ها شامل پرچم «حزب کارگران کردستان ترکیه» فلسطین و جمهوری خودخوانده دونباس در شرق اوکراین بود.

بر روی یکی از علائمی که این معترضان به دست داشتند، نوشته شده بود: «نه به فاشیسم و جنگی دیگر».

سخنگوی «انجمن صلح آلمان» در جمع معترضان گفت: از زمان آغاز مشارکت آلمان در جنگ تهاجمی علیه جمهوری فدرال یوگوسلاوی، اکثریت پارلمانی از این جنگ حمایت کرده اما هرگز اکثریت مردم آلمان از چنین جنگ‌هایی حمایت نکرده است. در عوض همیشه اکثر مردم علیه این جنگ‌ها بودند.

نگرانی‌ها نسبت به افزایش ایدئولوژی افراط‌گرایی و تهدیدهای اعمال شده از سوی داعش نیز از جانب این معترضان منعکس شد.

در همین حال استفاده از جنگ‌افزارهای پهپادی و آسیب‌های جانبی‌اش در شکل هدف گرفتن غیرنظامیان نیز از سوی معترضان محکوم شد.

فعالان همچنین خواستار انتقال 20 کلاهک هسته‌ای آمریکایی مستقر در فرودگاه نظامی «بوچل» آلمان و سازش با روسیه درخصوص درگیری اوکراین شدند.

بایدن، لایپزیگ، روستوک، هامبورگ، هانوفر، مونیخ، اولدنبرگ و اشتوتگارت همگی شاهد راهپیمایی‌هایی در روز شنبه بودند. بر روی پلاکاردهایی که در این راهپیمایی‌ها حمل می‌شد، نوشته شده بود: «خلع سلاح، نه کاهش رفاه»، «جنگ هرگز یک راه‌حل نبوده» و «آینده ما بدون انرژی اتمی است».

این جنبش صلح‌طلبانه در آلمان قرار است 80 راهپیمایی را در جریان عید پاک در سراسر کشور برگزار کند.

انتهای پیام

کد N780356

وبگردی