آفتاب

خشم رئیس‌جمهوری کنیا از کشتار الشباب؛ تلافی می‌کنیم

خشم رئیس‌جمهوری کنیا از کشتار الشباب؛ تلافی می‌کنیم

در پی حادثه حمله خونین الشباب و کشتار دانشجویان کنیایی، رئیس جمهوری این کشور متعهد شد تا با "شدیدترین" روش این اقدام را تلافی کند و از جامعه مسلمانان کشورش خواست تا برای جلوگیری از افراطی‌گری کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دو روز پس از آنکه شبه نظامیان تروریست سومالی دانشجویان غیرمسلمان را به صف بسته و پس از به ریشخند گرفتن، آنها را قتل عام کردند، اوهورو کنیاتا، رئیس جمهوری کنیا هشدار داد که این شبه نظامیان مسلح را به خاطر "کشتار احمقانه" به پای میز محاکمه می‌کشاند.

پنج شنبه هفته گذشته دانشگاه گارسیا در شرق کنیا حدود یک روز به اشغال شبه نظامیان درآمد و آنها جان 148 تن از جمله 142 دانشجو، سه افسر پلیس و سه سرباز را گرفتند. این قتل عام از زمان بمبگذاری‌ سال 1998 در سفارت آمریکا در نایروبی خونین‌ترین حمله در کنیا محسوب می‌شود. رئیس جمهوری کنیا از امروز (یکشنبه) سه روز عزای عمومی اعلام کرده و گفته است که این کشتار باید سبب اتحاد و نه تفرقه در کشور شود.

وی گفت که عاملان این حمله "شدیدا" در جامعه کنیا جای گرفته‌اند و از مسلمانان کنیا خواست تا برای جلوگیری از افراط‌گرایی کمک کنند.

سخنرانی تلویزیونی رئیس جمهوری کنیا پس از آن انجام شد که وزارت کشور کنیا از بازداشت پنج مظنون حمله مذکور که قصد فرار به سومالی را داشتند، خبر داد.

چهار تن از مظنونان اصلیت کنیایی داشتند و مظنون پنجم اهل تانزانیا بود.

مغز متفکر مظنون موسوم به "محمد محمود" یک معلم سابق در مدرسه‌ای واقع در گارسیا بود که هم اکنون فراری است. دولت کنیا برای بازداشت وی جایزه 215 هزار دلاری تعیین کرده است.

رئیس جمهوری کنیا در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: وظیفه ما برای مقابله با تروریسم زمانی دشوارتر می‌شود که متوجه می‌شویم که طراحان و حامیان مالی این کشتار وحشیانه در درون جامعه ما رسوخ کرده‌اند. افراط گرایی که تروریسم را به بار می‌آورد، در تاریکی شب اتفاق نمی‌افتد بلکه در روز روشن، در خانه، در مدرسه، مسجد و دانشگاه و از سوی واعظان تندرو رخ می‌دهد.

انتهای پیام

کد N780150

وبگردی