آفتاب

طرح روسیه برای آتش بس در یمن با کارشکنی عربستان و هم پیمانش روبه رو شد

طرح روسیه برای آتش بس در یمن با کارشکنی عربستان و هم پیمانش روبه رو شد

پیش نویس قطعنامه روسیه درباره برقراری آتش بس در یمن با کارشکنی عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای هم پیمان ریاض روبه رو شد.

طرح روسیه برای آتش بس در یمن با کارشکنی عربستان و هم پیمانش روبه رو شد
به گزارش ایرنا، سفیر عربستان سعودی در سازمان ملل در این باره گفت: ریاض لزومی به ارایه پیش نویس قطعنامه روسیه درباره یمن نمی بیند و کشورهای عربی قبلا قطعنامه ای در این باره ارایه داده اند که همه مسایل انسانی و سیاسی در باره بحران یمن را بررسی می کند.

عبدالله المعلمی در گفت وگو با اسکای نیوز عربی تاکید کرد که اگر نیروهای انصار الله از صنعا پایتخت یمن و دیگر شهرهای تحت کنترل خود خارج شوند، زمینه برای گفت وگو فراهم می شود، اما تا این لحظه آنها از این کار خودداری کرده اند.

اسکای نیوز همچنین نوشت: روسیه پیش نویس طرحی را به شورای امنیت ارایه داده که خواستار توقف حملات هوایی عربستان و ائتلاف کوچک عربی برای فراهم شدن زمینه خارج کردن اتباع خارجی است؛ اما این طرح هیج اشاره ای به درخواست های سابق این شورا که خواستار عقب نشینی جنبش انصار الله و بازگشت به مذاکرات سیاسی شده، نکرده است.

از سوی دیگر بنا به اعلام رسانه های خبری، دینا قعوار نماینده اردن در سازمان ملل و رییس دوره ای شورای امنیت نیز روز شنبه گفت که اعضای این شورا اعلام کرده اند که برای بررسی پیش نویس قعطنامه ارایه شده توسط روسیه درباره یمن، به زمان بیشتری نیاز دارند.

وی روز شنبه در پی نشست فوری و غیر رسمی اعضای شورای امنیت که به درخواست روسیه برای بررسی آتش بس در یمن برگزار شد، گفت: اعضای شورای امنیت بر اهمیت اجرای کامل قعطنامه های شورای امنیت درباره یمن به ویژه قطعنامه 2201 تاکید کردند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اعضای این شورا نگرانی خود را درباره وضعیت وخیم و خطرناک انسانی که در حال حاضر یمن با آن روبه روست، ابراز داشتند.

در جریان این نشست روسیه پیش نویس طرحی را درباره آتش بس در یمن بین اعضا ارایه کرد.

عربستان سعودی و شمار دیگری از کشورهای عربی به همراه آمریکا در تاریخ 26 مارس (6 فروردین) تجاوز هوایی گسترده ای را علیه جنبش مردمی انصار الله یمن در حمایت از دولت مستعفی و فراری عبدر به منصور هادی آغاز کردند.

در پی این تجاوز، شماری زیادی از مردم بیگناه کشته و زخمی شده اند که اکثرشان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

4949

کد N780044

وبگردی