آفتاب
مهر گزارش می دهد/

ادامه اختلاف در مورد تولیت سقاخانه حضرت ابوالفضل گرگان

ادامه اختلاف در مورد تولیت سقاخانه حضرت ابوالفضل گرگان

گرگان- تولیت سقاخانه حضرت ابوالفضل به عنوان یکی از مراکز تاریخی گرگان و محل انجام امور خیر ، مدتی است به چالشی میان اوقاف و خادمان قدیمی آن که به خانواده خادم ابوالفضل نیز معروف هستند تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سقاخانه حضرت ابوالفضل یکی از مکان های مذهبی و قدیمی شهر گرگان است که مردم سال ها از آن به عنوان مکانی برای ادای نذوراتی مانند نان، ماست و نوشیدن آب استفاده می کنند. این سقاخانه ، واقع در میدان عباسعلی گرگان، سال ها توسط خانواده خادم ابوالفضل اداره می شد که با شکایت اوقاف گلستان به مراجع قضایی، اختلافات بر سرتولیت آن آغاز شد.

پنج سال پیش اوقاف گلستان در پی شکایت از خانواده خادم ابوالفضل با عنوان خیانت در امانت، متولی سقاخانه شد.

نصب ضریح به جای نماد سقاخانه درست نیست

در پی این اتفاقات، یکی از اعضای خانواده خادم ابوالفضل در گفتگو با مهر از نصب ضریح در سقاخانه خبرداد و با ابراز نارضایتی از این اقدام، گفت: اداره اوقاف و امور خیریه گلستان نماد سقاخانه را خراب کرده و ضریح امامزاده به جای آن نصب کرده که اصلا درست نیست.

محمدهادی خادم ابوالفضل گفت: خانواده ما تنها خود را بانیان امر خیر می دانستند.

وی با بیان این که نارضایتی خود را از نصب ضریح به اوقاف اعلام کردیم، گفت: پس از اخذ استفتا از مراجع فقهی، بزرگان نصب ضریح را جایز ندانستند.

وی با اشاره به اینکه درپی شکایت از اوقاف رای به نفع ما صادر شد، افزود: به رغم صدور رای، این حکم که به نفع ما بود اجرا نشد.

وی با بیان این نکته که کارشناس دادگستری مدارک مالی را با هزینه هایی که در این راستا شده بود مقایسه کرد، افزود: کارشناس اعلام کرد که درآمد سقاخانه با هزینه ها مطابقت دارد.

اوقاف هیچ گاه سقاخانه را امامزاده قلمداد نکرده است

در ادامه مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: قطعا در مکانی که امامزاده نیست نصب ضریح اقدامی نادرست به شمار می رود در حالی که اوقاف هیچ گاه سقاخانه را امامزاده قلمداد نکرده است.

حجت الاسلام سید جواد رئوف سیدنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که در گذشته جای ضریح فعلی ضریح چوبی وجود داشته، افزود: به دلیل فرسودگی ضریح چوبی، اوقاف اقدام به نصب ضریح فلزی کرده که اگر آن را مراجع دارای اشکال بدانند، ضریح برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که ضریح سقاخانه هیچ شباهتی به ضریح امامزادگان ندارد، افزود: مبحث ضریح سقاخانه با تولیت این مکان، دو موضوع کاملا جدای از هم است.

به گفته این مسئول گلستانی اوقاف متولی بقاع متبرکه و اماکن مذهبی است و سقاخانه هم جزو آن به شمار می رود.

وی ادامه داد: رای دادگاه به نفع اوقاف صادر شده است که پس از آن خانواده خادم ابوالفضل درخواست تجدید نظر کردند و هنوز حکم نهایی اعلام نشده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان در خاتمه یادآور شد: حکم هرچه باشد اوقاف تمکین خواهد کرد .

کد N779928

وبگردی