آفتاب
جلیلی:

حمایت‌های رهبری تیم مذاکره‌کننده ایران را دلگرم کرد

حمایت‌های رهبری تیم مذاکره‌کننده ایران را دلگرم کرد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر یک از اعضای 1+5 ممکن است بخواهد خود را برنده مذاکرات نشان دهد، تاکید کرد که بیانات مقامات خودی باید ملاک اظهارنظرها قرار گیرد.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر یک از اعضای 1+5 ممکن است بخواهد خود را برنده مذاکرات نشان دهد، تاکید کرد که بیانات مقامات خودی باید ملاک اظهارنظرها قرار گیرد.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: بعد از نوسانات مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در مورد نحوه تدوین بیانیه جامع مشترک به توافق رسیدند و تیم مذاکره‌کننده ایرانی با رویکرد مبتنی بر استراتژی‌هایی که نظام در سیاست خارجی دارد و سناریوهایی که از پیش تعیین شده بود، در دستیابی به این تفاهم موفق بود.

وی افزود: با توجه به ماموریتی که تیم مذاکره‌کننده ایرانی از طرف جمهوری اسلامی در مذاکرات داشتند مجموعه نظراتی که از طرف این تیم ارائه می‌شود باید نقطه اتکای ما قرار گیرد؛ چرا که هر یک از اعضای 1+5 ممکن است بخواهد به گونه‌ای اتفاقات افتاده را توجیه کند و خود را برنده این مذاکرات نشان دهد و این از نظر دیپلماسی امری طبیعی است؛ زیرا آنها برای مذاکره با ایران مخالفینی داشتند که سعی می‌کردند در روند مذاکرات اختلال ایجاد کنند.

نماینده مردم مسجدسلیمان ادامه داد: مخالفت کشورهای عربی، رژیم صهیونیستی و رقبای داخلی دولت فعلی آمریکا با مذاکرات هسته‌ای آنها را وا داشت که بیانیه توجیهی را به شکل خاصی منتشر کنند اما قطعا ما باید بیانات مقامات خودی را ملاک قرار دهیم.

جلیلی با بیان اینکه سال 94 با هوشمندی مقام معظم رهبری سال دولت، ملت، همدلی و همزبانی نامگذاری شده، تصریح کرد: ما باید از این تفاهم حاصل شده به عنوان فرصت استفاده کنیم و حتی اگر احیانا به خاطر محدودیت‌ها هزینه‌هایی هم در بیانیه نهایی برای کشورمان ایجاد می‌شود باید تلاش کنیم با ایجاد تنش، هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل نکنیم و به عنوان یک فرصت از شرایط جدید بهره بگیریم.

وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده ایرانی توانسته حق فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را که پیش از این غربی‌ها زیر بار آن نمی‌رفتند، تثبیت کند، ادامه داد: هر چند این رویکرد ممکن است با اقدام تاخیری برای دستیابی به شرایط بهتری در حوزه تامین غنی‌سازی مواجه شود اما اینکه این فعالیت به رسمیت شناخته شده و ما در باشگاه کشورهای دارای انرژی هسته‌ای تثبیت شده‌ایم موضوعی حائز اهمیت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فشار بین‌المللی به ایران با مجموعه اقدامات تیم مذاکره‌کننده کاهش یافته، افزود: از طرف دیگر نگرانی‌های ناشی از فشارهای اقتصادی و فشارهای بین‌المللی با این رویکرد مدیریت شده و اینها می‌تواند نویدبخش اقدامات مثبتی برای کشور در سال 94 باشد.

جلیلی ضمن قدردانی از محمدجواد ظریف و سایر اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده ایران کسانی بودند که در خط اول سیاست خارجی کشور قرار داشتند. حمایت‌های مقام معظم رهبری دلگرمی و جدیت بیشتری به آنها داد و اگر همراهی مردم و پشتیبانی رهبری نبود چه بسا شرایط برای آنها نیز در مواجهه با شش قدرت مدعی دنیای امروز بسیار سخت‌تر می‌شد.

وی در پایان اظهار کرد: تجربه تاریخی نشان داده وقتی کشوری ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گیرد این شرایط منجر به جنگ می‌شود اما تنها کشوری که توانست در فضای دیپلماتیک متکی به قدرت چانه‌زنی از این شرایط رها شود جمهوری اسلامی ایران بود.

انتهای پیام

کد N779433

وبگردی