آفتاب
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

لغو تحریم ها در گرو تلاش ایران در عمل به تعهدات هسته ای است

لغو تحریم ها در گرو تلاش ایران در عمل به تعهدات هسته ای است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به منتقدان تفاهم لوزان اعلام کرد که به موجب توافق انجام شده در لوزان نمی توان گفت تحریم های ایران به سرعت برچیده می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بلومبرگ، در پی به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ که به صدور بیانیه لوزان منجر شد، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و مشاوران وی در صدد قانع کردن نمایندگان کنگره آمریکا هستند مبنی بر اینکه تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران به این زودی ها لغو نمی شود.

در پاسخ به دو مورد از انتقادهای نمایندگان کنگره، «ماری هارف» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت که هیچ یک از تحریم های اقتصادی علیه  ایران قرار نیست تا ماه ها پس از حصول توافق نهایی در ماه ژوئن لغو شود. به گفته وی، تسریع روند لغو تحریم های ایران منوط به تلاش های این کشور در عمل به تعهدات خود مبنی بر اعمال محدودیت در برنامه هسته ایش است.

از سوی دیگر، «اریک شولتز» معاون مطبوعاتی کاخ سفید نیز از تصمیم اوباما برای صحبت با رهبران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در مورد توافق اولیه با ایران خبر داد .

گفته می شود که کاخ سفید عمده تلاش خود را بر قانع کردن «باب کروکر» رئیس کمیته روابط خارجه سنا متمرکز کرده است. کروکر از حامیان اصلی لایحه ای است که در صورت تصویبف اوباما را ملزم به کسب تکلیف از کنگره آمریکا پیش از عمل به هرگونه توافق هسته ای با ایران می کند.  

لازم به ذکر است که کروکر پس از پایان یافتن این دور از مذاکرات هسته ای بیانیه ای را صادر کرد که در آن بر خلاف سایر اعضای حزب جمهوری خواه نتیجه توافق را محکوم نکرده بود و این تا حدودی برای کاخ سفید جای خوش بینی باقی گذاشته است.

  

کد N779152

وبگردی