آفتاب

سجادپور: مبنا سخنان ظریف است، نه اظهارات غربی ها/ نباید اظهارات گزینشی پخش شود

سجادپور: مبنا سخنان ظریف است، نه اظهارات غربی ها/ نباید اظهارات گزینشی پخش شود

محمدکاظم سجادپور دیپلمات کهنه کارکشورمان در گفتگو با بخش خبر ساعت 14 شبکه یک سیما مبنای قضاوت و تفسیر را سخنان وزیر خارجه کشورمان دانست نه اظهارات غربی ها.

به گزارش خبرآنلاین سفیر سابق کشورمان در ژنو با انتقاد از پخش گزینشی سخنان و اظهارات غربی ها گفت: برای ما مبنا سخنان وزیر خارجه خودمان است که مورد اعتماد نظام و مردم و دولت است نه اظهارات طرف های غربی و نباید سخنان این افراد هم به صورت گزینشی منتشر شود.
سجاد پور با اشاره به اینکه "تیم ملی دیپلماتیک" کشورمان عملکرد خوبی داشت در ادامه پاسخ به این سوال که تفسیرها و اظهارات متفاوت در خصوص بیانیه لوزان را چگونه ارزیابی می کنید گفت: کلا برنامه هسته ای ایران عرصه تفاسیر و برداشت های مختلف بوده و هست.
دیپلمات کهنه کار کشورمان با بیان اینکه این بیانیه سه بعد فنی، حقوقی و سیاسی دارد افزود: در بعد سیاسی نبرد، نبرد تفسیرها و برداشت های مختلف است یک عده ای وارد جزئیات، کلمات و موارد می شوند و یک نگرش دیگر این است که در نظر بگیریم این بسته بندی چه تاثیراتی در پی داشته است اگر اینگونه نگاه کنیم در بعد نگرش کلان می بینم دستاوردی ملی و تاریخی به دست آمده و تغییر مسیری در منطقه بوجود آمد که اثرات زیادی در سطح منطقه ای و جهانی خواهد داشت.
سجادپور با اشاره به اینکه جزئیات مذاکره مشخص نشده و این تنها یک بیانیه است، تاکید کرد: قطعا هرکسی سعی می کند تفسیر خود را از این بیانیه مطرح کند اما اجازه بدهید بگویم که بنده اظهارات دکتر ظریف را قبول دارم. او وزیر خارجه ما است مورد اعتماد نظام است و سخنان او مبنا است نه یک مقام اروپایی یا آمریکایی. نباید اظهارات آنها را به صورت گزینشی منتشر کنیم.
سفیر سابق کشورمان در مقر اروپایی سازمان ملل در تبیین آنچه در بیانیه لوزان اتفاق افتاده و در پاسخ به این شبهه که آیا همه تحریم ها لغو می شود یا آنگونه که مقامات غربی گفته اند به صورت تدریجی یا گام به گام گفت: انچه ظریف مطرح کرد اساسی است. کل این تحریم های ظالمه که در قطعنامه های شش گانه علیه کشورما تصویب شده بر یک فرض نادرست استوار بوده است که برنامه هسته ای ایران نظامی است و ایران در طی این مذاکرات روشن کرد که برنامه اش شفاف است و لذا تمام تحریم ها بی مبنا است و باید لغو شود.
سجادپور در پاسخ به این سوال که آیا واقعا همانگونه که دکتر ظریف وعده داده است شورای امنیت قطعنامه ای در این خصوص صادر خواهد کرد یا خیرگفت: اجازه بدهید یک بار دیگر تاکید کنم که باید سخنان ظریف را مبنا قراردهیم و نه اظهارات غربی ها را و نکته دیگری که باید تاکید کنم این است که قبل از اینکه قعنامه شورای امنیت برای لغو این شش قطعنامه تحریم تصویب شود، نظام و رژیم تحریم فرو ریخته وا لان کسی نمی تواند بگوید روی ایران تحریم بیشتر بگذاریم. حتی جمهوریخواهان و دست راستی های جنگ طلب امریکا با مخالفت در اروپا روبرو هستند.
سجاد پور تاکید کرد: تکرار می کنم مبنا حرف دکتر ظریف است و قطعا در مذاکرات باید یک قطعنامه تصویب شود و تحریم های قبلی لغو بشود. امریکا بیش از سی سال است تلاش کرده ایران را به شورای امنیت ببرد. اما در این زمینه صدور یک قطعنامه برای لغو شش قطعنامه که ذیل فصل هفت است کار بزرگ تیم مذاکره کننده ایران است که به این دستاورد برسد که از ذیل فصل هفت خارج شود.

4949

 

کد N778692

وبگردی