آفتاب

لغو حکومت نظامی در تایلند

لغو حکومت نظامی در تایلند

خونتای نظامی حاکم بر تایلند در بیانیه‌ای اعلام کرد، حکومت نظامی در این کشور که از زمان وقوع کودتا در 10 ماه پیش تا کنون برقرار بود، لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، با وجود آن‌که خونتای نظامی تایلند از لغو حکومت نظامی در این کشور از اول آوریل خبر داده، اما اعلام کرده که به جای آن یک قانون امنیتی ویژه موسوم به بند 44 قانون اساسی موقت این کشور را اعمال می‌کند. این به ارتش تایلند اجازه می‌دهد همچنان اختیارات زیادی را در دست داشته باشد.

این قانون ویژه به نیروهای امنیتی تایلند اجازه می‌دهد همچنان بدون حکم دادگاه و اتهام، اقدام به بازداشت افراد کنند.

این خبر پس از آن اعلام شد که بهومیبول آدولیادج، پادشاه تایلند با لغو حکومت نظامی در این کشور که باعث ممنوعیت هرگونه تجمع سیاسی شده و اختیارات وسیعی به ارتش داده بود، موافقت کرد.

براساس یک بیانیه منسوب به پادشاه تایلند که در تلویزیون ملی این کشور قرائت شد، اعلام شد: دیگر نیازی به اعمال حکومت نظامی در تایلند نیست. پادشاه اجازه داده تا از اول آوریل حکومت نظامی لغو شود.

ارتش تایلند در تاریخ 22 مه گذشته با سرنگون‌کردن دولت یینگلاک شیناواترا، نخست‌وزیر سابق این کشور، قدرت را در دست گرفت.

خونتای حاکم بر تایلند در بیانیه‌ای گفت، به جای حکومت نظامی در این کشور، بند 44 قانون اساسی که به پرایوت چان - اوچا، نخست وزیر کشور اختیاراتی را در زمینه همه جوانب مربوط به دولت و نظم و قانون می‌دهد، برقرار ساخته است.

بند 44 قانون اساسی به ارتش تایلند اجازه می‌دهد هر کسی را بازداشت کرده و آنها را به تیم تحقیقات تحویل دهد تا به تحقیقات کمک کند و همچنین می‌تواند در راستای امنیت ملی از ساختمان‌ها تجسس به عمل آورد.

با برقرار ساختن بند 44 قانون اساسی، گروه‌های حقوق بشری، احزاب سیاسی و کارشناسان اظهار نگرانی کردند که این وضعیت همچنان به نخست وزیر تایلند که برآمده از ارتش است اختیاراتی نامحدود می‌دهد.

انتهای پیام

کد N778110

وبگردی